Selebriti Tempatan & Antarabangsa Nyata Sokongan Kepada Gaza

Selebriti Tempatan & Antarabangsa Nyata Sokongan Kepada Gaza


Selebriti tempatan & antarabangsa nyata sokongan kepada Gaza hashtag #FreePalestine dan #PrayforGaza, kata-kata kutukan terhadap kekejaman tentera Israel  dan doa untuk rakyat Palestin semakin banyak dimuatnaik.

KUALA LUMPUR, 4 OGOS 2014: Penggiat seni tempatan dan antarabangsa antara mereka yang giat memperjuangkan keadilan buat rakyat Palestin di Gaza di media sosial.

Dengan menggunakan hashtag #FreePalestine dan #PrayforGaza, kata-kata kutukan terhadap kekejaman tentera Israel  dan doa untuk rakyat Palestin semakin banyak dimuatnaik.

Selebriti Tempatan & Antarabangsa Nyata Sokongan Kepada Gaza


Antara tweet yang mendapat perhatian adalah dari penyanyi antarabangsa Rihanna.

Rihanna memuatnaik tweet yang menyeru semua agar mendoakan keamanan dan pengakhiran konflik Israel-Gaza itu.

Tweet tersebut mendapat lebih 45,000 ulangan tweet oleh peminatnya. Selain Rihanna, salah seorang ahli kumpulan One Direction, Zayn Malik tanpa berselindung menyatakan sokongan terhadap Palestine dengan memuatnaik hashtag #FreePalestine.

Tweet Zayn itu mendapat reaksi positif dari semua peminatnya, namun peminatnya di Israel merasakan tweet tersebut sangat mendukacitakan.

Penyanyi dan pelakon kecil molek, Selena Gomez turut sama mengharapkan agar semua mendoakan kesejahteraan keluarga dan bayi di Gaza. Perkara ini menyebabkan Selena dihujani pelbagai reaksi dari peminatnya di Instagram.

Setakat ini kira-kira 1,240 rakyat Palestin terbunuh pada hari ke-23 pertempuran di antara Israel dan Hamas. Dari jumlah tersebut,  sekurang-kurangnya 245 adakah terdiri daripada kanak-kanak.

Bukan sahaja artis antarabangsa, konflik di Gaza ini turut membangkitkan sokongan penggiat-penggiat seni tempatan.

Antara yang aktif memuatnaik perkembangan terkini peperangan di Gaza serta doa ke atas rakyat Palestine adalah penyanyi, Mizz Nina, Faizal Tahir, Afdlin Shauki dan ramai lagi.

Truth.... i csnt stand to watch the lies told on BBC & CNN anymore. Look out for more reliable… http://t.co/tlIQN6WH5z

— Mizz Nina (@mizznina1780) July 31, 2014

Namun begitu, ada beberapa selebriti antarabangsa menyatakan secara terang-terangan persetujuan dan sokongan mereka ke atas Israel.

Ada yang merasakan tindakan Israel sebagai satu tindakan menegakkan hak negara tersebut.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers