iskandarX Society Selebriti - Sasha Saidin Lebih Tenang Bila Dalami Agama



KUALA LUMPUR, 13 JULAI 2012: Meskipun belum berhijrah secara keseluruhan, namun bekas anggota kumpulan Ellite, Sasha Saidin, 36, akui dia kini sudah mula melakukan penghijarahan diri sedikit demi sedikit dengan mendalami ilmu agama.





Malah, sejak awal tahun ini, Sasha Saidin berkata dia mulai mengikuti kelas Usrah dan mendengar ceramah motivasi berteraskan agama untuk mendekatkan diri dengan Allah.

"Saya tidak berani nak sifatkan konsep hijrah Allah sebenar bagaimana tetapi saya sedar hati saya sudah mula terbuka sedikit demi sedikit untuk mendekati ilmu agama.

"Saya perasan Allah seperti telah membuka pintu hati saya untuk mendalami ilmu agama selepas saya didekati oleh rakan-rakan yang minat dan mengajak ke kelas agama dan Usrah.

"Bagi saya hanya Allah sahaja yang boleh menilai sama ada seseorang itu sudah berhijrah atau tidak.

"Tapi Alhamdulilah, hati saya lebih tenang kini apatah lagi saya baru sahaja khatam senaskah kitab al-Quran yang saya mulakan sejak 6 bulan," katanya ketika dihubungi oleh murai.com.my

Walau bagaimana pun, Sasha memberitahu dia lebih mementingkan penghijrahan hati terlebih dahulu sebelum dilihat berhijrah dari segi luaran iaitu berhijab.

"Saya kini sedang membersihkan hati dan mula mempelajari lebih banyak ilmu agama.

"Namun, saya belum lagi berhijab sepenuhnya dan hanya mula berpakaian sopan apabila di luar. Saya rasa penghijrahan itu harus bermula daripada hati dan baru ia akan disertai dengan perlakuan.

"Tetapi setiap kali ke kelas Usrah setiap hari Jumaat dan juga beberapa kelas agama saya pasti akan mengenakan hijab penuh," luahnya lagi.

Begitupun, Sasha Saidin yang baru sahaja disahkan bercerai dengan suaminya, Salyo Priyanto pada Selalu lalu memberitahu dia masih lagi menjalani kehidupannya seperti biasa dengan mengikuti beberapa aktiviti seni.

"Saya masih menjalani kehidupan seperti biasa walaupun kini sudah bergelar ibu tunggal.

"Malah, masih menjalani aktiviti seni seperti modeling dan juga menjalani penggambaran untuk rakaman raya bagi beberapa program televisyen," tambahnya lagi.

Sasha dan Salyo telah berkahwin pada tahun 2007 dan dikurniakan seorang anak iaitu Adam Aryasenna Notosoemarsono, berusia 3 tahun.

Sebelum perkahwinan itu, Sasha pernah bernikah dengan Jason Skinner atau nama Islamnya, Johan Abdullah Skinner, pada 21 Jun 2003 di Masjid Central Regent Park, London, namun mereka berpisah empat tahun kemudian.

Selama nie hidup tadak agama ka?, yang sekarang baru nak bertenang bila dalami agama? Inilah realiti kehidupan manusia zaman sekarang, dulu bila tengah mewah dan senang, rezeki melimpah ruah, hoh boleh maki orang, kenapa? tak sembahyang tak boleh masuk syurga? masuk neraka?, amboi sedapnya mulut orang yang bercakap tu. Kita Melayu adalah bangsa yang satu-satunya bila sebut Melayu adalah beragama Islam, yang bukan beragama Islam atau membuat segala ajaran Islam, bukan dan tidak layak dipanggil Melayu. Ada paham ka?

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers