Dato’ Fazley Yaakob Kongsi Resipi Dalam Lagu

Dato’ Fazley Yaakob Kongsi Resipi Dalam Lagu

Dato’ Fazley Yaakob Kongsi Resipi Dalam Lagu

Juara Masterchef Selebriti musim pertama, Dato’ Fazley Yaakob kini muncul dengan single terbaru berjudul ‘Chocolate Cake’. Single yang sudah mendapat tempat di corong radio ini agak unik dan tersendiri kerana ia turut memuatkan resipi Kek Coklat daripada seorang Chef Pastri di kota Paris.

“Mungkin ada yang tertanya-tanya bagaimana saya boleh terfikir untuk meletakkan resipi Kek Coklat dalam lirik single terbaru ini. Sebenarnya idea ini datang daripada seorang Chef Pastri yang saya kenali ketika melanjutkan pelajaran di Le Cordon Blue Paris. Chef terbabit berikan resipi Kek Coklat miliknya kepada saya sebaik sahaja dia mendapat tahu saya ini merupakan seorang penyanyi. 

Dia minta saya lagukan resipi terbabit. Lagu ini sebenarnya mengisahkan tentang percintaan Chef itu dan isterinya. Pada mulanya , saya agak tidak yakin dengan idea ini, tetapi apabila difikirkan beberapa kali, saya rasa ia merupakan sesuatu yang unik dan gaya baru untuk masyarakat Malaysia,” ujar Fazley ketika ditemui pada majlis pelancaran single ini di The Sumbs Café, Shah Alam pada Khamis.

Jelas Fazley lagi, resipi yang disertakan dalam lirik lagunya itu adalah resipi sebenar dan ia boleh dicuba oleh mereka yang berminat.

“Resipi Kek Coklat itu adalah resipi sebenar dan peminat boleh mencubanya sendiri. Saya jamin Kek Coklat yang dimasak pasti menjadi jika ikut sukatan yang diberikan. Itulah keistimewaan single ini,” ujar Fazley lagi.

Dato’ Fazley Yaakob Kongsi Resipi Dalam Lagu


Dalam masa yang sama, Fazley turut menyangkal pendapat segelintir peminat muzik yang menganggap beliau tidak punya  idea apabila muncul dengan single resipi ini.

“Bagi saya ini adalah suatu kelainan. Memang ada peminat yang kata saya tidak ada idea apabila muncul dengan single sebegini. Bagaimanapun, saya tidak setuju. Untuk menghasilkan lagu dan lirik daripada sebuah resipi ini sebenarnya bukan mudah. Saya perlu berfikiran kreatif bagi menghasilkan perkataan-perkataan yang sesuai. Bagi saya, tak salah mencuba sesuatu yang lain daripada yang lain,” ujar Fazley yang bekerjasama dengan Rafik (rafikoncept) dan Imran Ajmain dalam menghasilkan ‘Chocolate Cake’.

Memandangkan lagu ini dihasilkan sewaktu beliau masih berada di Paris, Fazley juga telah mengambil kesempatan untuk memberikan sedikit kelainan dalam menampilkan artis jemputan. Fazley telah memilih seorang bakat baru dari Kota Cinta itu, iaitu Maeva dan secara kebetulan, Maeva merupakan anak kepada seorang Chef Pastri di sana. 

“Maeva saya pilih setelah melakukan satu ujibakat di sana. Oleh kerana lagu ini berkisar tentang kisah cinta di Paris, jadi saya minta Maeva mengalunkan ayat-ayat cinta di dalam bahasa Perancis. Selain itu, saya juga tampilkan Caprice sebagai Rapper,” cerita Fazley.

Peminat yang ingin mencuba resipi Kek Coklat dari Paris, bolehlah mengikut sukatan yang terdapat dalam lirik single ini.

Chocolate Cake 

Kau 
Cantik di mata
Harum bak vanilla 
Halus persis
Creme brule

Masih terasa
Enak dan manisnya
Seumpama souffle

Duduk -duduk di cafe
Nikmat Secawan latte
Teringat kamu yg jauh

Suka suka di cafe
semua pastinya ok
Aku sudah jatuh cinta

Chocolate cake
Chocolate cake
Hanya sesuap coklat di bibir
Terukir aku terfikir fikir

1 cawan tepung naik sendiri
1 cawan gula caster
3 sudu besar cocoa powder nya
3 sudu besar butter
1/3 cawan susu
3 biji telur sahaja

180 celcius
45 minit 





Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers