Adakah Benar Filem tempatan semakin hilang kualiti?

Adakah Benar Filem tempatan semakin hilang kualiti?

Adakah Benar Filem tempatan semakin hilang kualiti?


TIDAK dinafikan, penghasilan karya filem pada tahun ini turut menunjukkan peningkatan drastik berbanding beberapa tahun sebelum ini.

Sepanjang tempoh tayangan tahun lalu, ia mencatat jumlah penghasilan filem paling tinggi iaitu sebanyak 76 filem berbanding 49 filem pada 2011 dan 39 filem pada 2010.

Berdasarkan statistik di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), bermula Januari hingga September tahun ini, 50 filem telah selesai ditayangkan di pawagam.

Malah, bilangan ini akan meningkat dari masa ke semasa selepas Skim Wajib Tayang menetapkan dua filem tempatan akan ditayangkan dalam masa seminggu bermula awal 2012.

Pun begitu, walaupun perkara ini dilihat dapat membantu masalah lambakan filem yang terpaksa beratur panjang untuk mendapatkan tarikh tayangan, namun ia sekali gus mengundang permasalahan baharu.

Di saat pembikin filem berlumba-lumba menghasilkan karya untuk disajikan kepada penonton, mungkin mereka terlepas pandang mengenai beberapa faktor yang menguatkan penghasilan sesebuah filem.

Malah, ada yang hanya mengambil masa kurang daripada 20 hari untuk menyiapkan penggambaran dan proses penyuntingan filem.

Adakah filem yang disiapkan dalam keadaan tergesa-gesa itu mampu memberikan kepuasan kepada penonton ataupun mereka hanya menghasilkan karya seperti 'melepaskan batuk di tangga' sahaja?

Malah, filem yang dihasilkan kini rata-rata tidak mempunyai kriteria yang perlu ada dalam sesebuah filem.

Jika dilihat dari segi mutu, kualiti, jalan cerita dan skrip, ia hanya setanding drama tempatan sahaja dan sememangnya tidak layak untuk diangkat ke layar perak.

Mana tidaknya, ada segelintir produksi lebih suka memilih pelakon baru untuk diangkat sebagai bintang filem walaupun ada kalanya lakonan dan bakat yang ada hanyalah suam-suam kuku sahaja.

Malah, kebanyakan penonton menilai terlebih dahulu sesebuah filem menerusi trailer dan genre yang disiarkan sebelum menonton.

Selain itu juga, ada segelintir filem kini dilihat semakin terbarai dan tidak mementingkan sinematografi sesebuah filem.

Bukan itu sahaja, dari segi jalan cerita, genre dan tema yang stereotaip juga memberi kesan kepada jumlah tontonan.

Tidak kurang juga yang mengkritik dan membandingkan mutu filem kita dengan filem luar termasuk Indonesia apabila filem kita hanya tahu mengasah cerita-cerita hantu, kisah cinta dan gangster semata-mata.

Penghasilan filem yang tidak memenuhi piawaian ini turut memberi impak kepada kutipan di pawagam, malah ada di antara filem itu hanya mendapat kutipan kurang daripada RM200,000 sepanjang tayangan.

Malah, pada tahun ini, kebanyakan filem yang dihasilkan gagal mendapat pulangan modal, rata-rata daripadanya melibatkan kerugian besar.

Hanya beberapa filem sahaja yang mampu meraih keuntungan, antaranya filem, Husin, Mon & Jin Pakai Toncit, Juvana, Minyak Dagu, Rock Oo, Bikers Kental, Langgar, KL Zombie dan KL Gangster 2.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers