Peneraju Baharu Berazam Teruskan Kecemerlangan Mosti


Malaysia, Berita, Putrajaya, Penaraju, Baharu, Kementerian Sains, teknologi, Dan, Inovatif, Mosti, Datuk Dr Ewon Ebin, berazam, teruskan, Kecemerlangan

PUTRAJAYA, 20 Mei (Bernama) -- Peneraju baharu Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), Datuk Dr Ewon Ebin berazam meneruskan kecemerlangan kementerian itu ketika dipimpin Datuk Seri Dr Maximus Johnity Ongkili.

Katanya beliau dan timbalannya Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah akan meneruskan program yang dilaksana Ongkili bagi memastikan kesinambungan kemajuan negara dalam bidang sains, teknologi dan inovasi.

"Ini satu tugas baharu. Walaupun demikian, saya yakin dan percaya dengan kerjasama semua warga kerja di kementerian dan agensi yang berpengalaman, serta Timbalan Menteri yang pakar dalam bidang inovasi, kita boleh jalankan tugas dengan baik," katanya pada sidang media selepas majlis serah terima tugas menteri dan timbalan menteri Mosti, di sini Isnin.

Ewon yang berkelulusan undang-undang dari Universiti Malaya antara muka baharu yang dilantik sebagai menteri persekutuan selepas pilihan raya umum ke-13 awal bulan ini.

Beliau yang pernah menjadi pembantu menteri dan menteri dalam kerajaan negeri Sabah, turut berterima kasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang memberi kepercayaan kepadanya untuk meneraju Mosti.

Sementara itu, Abu Bakar yang merupakan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan Inovasi di Jabatan Ketua Menteri Melaka, berjanji untuk menggunakan pengalamannya bagi mengangkat Malaysia dalam bidang berkenaan.

Dalam pada itu, Ongkili yang kini meneraju Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, yakin Ewon dapat melaksanakan tugas dengan cemerlang kerana "Ewon seorang pembuat keputusan berpengalaman selain tangkas belajar".

"Kami mencatat pencapaian yang cemerlang dan memenuhi Petunjuk Prestasi Utama apabila semua petugas di bawah 38 agensi memberi sumbangan yang banyak. Maka saya mohon anda semua terus memberikan sokongan yang sama kepada menteri baharu," katanya.



-- BERNANA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers