Malaysia Kongsi Pengalaman Kurangkan Kadar Kematian Ketika Bersalin Dalam Persidangan Antarabangsa

Malaysia, Berita, Kongsi, Pengalaman, Kurangkan, Kadar, kematian, Ketika, Bersalin, Dalam, Persidangan, Antarabangsa
Gambar hiasan


PUTRAJAYA, 20 Mei (Bernama) -- Malaysia akan berkongsi kejayaan dan pengalamannya dalam mengurangkan kadar kematian ibu ketika bersalin pada satu persidangan antarabangsa di sini pada 28 Mei ini yang akan dihadiri 5,000 peserta dari 160 negara.

Pengarah Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga, Kementerian Kesihatan, Dr Safurah Jaafar berkata Malaysia akan berkongsi kejayaan menurunkan kematian ibu bersalin kepada 28 orang bagi setiap 100,000 kelahiran pada 2000 daripada 770 orang daripada 100,000 kelahiran pada 1940.

"Malaysia komited untuk mengurangkan kadar kematian ibu bersalin kepada 11 orang bagi setiap 100,000 kelahiran hidup menjelang 2015, seperti matlamat yang ditetapkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)," katanya kepada Bernama di sini.

Beliau berkata oleh kerana sasaran 11:1000,000 perlu dicapai dalam dua tahun lagi, usaha perlu digandakan dengan menekankan aspek perancang keluarga dan penjagaan kesihatan ibu dan bapa.

"Namun ia bukan mudah dicapai. Kadar kematian sukar dikurangkan di seluruh dunia, begitu juga di Malaysia," katanya kepada.

Mengenai persidangan itu, Safurah berkata persidangan 'Women Deliver 2013 Conference' itu akan diadakan selama tiga hari bermula 28 Mei ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Beliau berkata Malaysia dipilih menjadi tuan rumah persidangan tiga tahun sekali itu ekoran usaha berterusan serta komitmen yang ditunjukkan oleh kerajaan dalam menambah baik perkhidmatan kesihatan ibu dan kanak-kanak.

Maklumat lanjut persidangan boleh didapati dengan melayari laman web http://www.womendeliver.org/

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers