Semua Lapisan Masyarakat Perlu Kuasai IT - Hamisa Samat


Malaysia, Sabah, Tawau, Berita, Hamisa Samat, Semua, Lapisan, Masyarakat, Perlu, Kuasai, IT

TAWAU, 20 Mei (Bernama) -- Semua lapisan masyarakat perlu menguasai teknologi maklumat (IT) kerana ia diperlukan dalam kehidupan seharian mereka, kata Pembantu Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Sabah, Datuk Hamisa Samat.

Kemahiran IT tidak sewajarnya dikuasai golongan tertentu dalam masyarakat sahaja kerana dalam perkembangan dunia hari ini IT sudah menjadi sebahagian daripada keperluan dalam kehidupan seharian, katanya dalam satu kenyataan di sini Isnin.

Katanya suka atau tidak masyarakat perlu celik IT kerana ia terus berkembang setiap masa dan mempengaruhi kehidupan manusia, katanya.

Menurut Hamisa golongan muda perlu menguasai bidang IT kerana ia memainkan peranan besar dalam kehidupan mereka hari ini dan masa depan kerana ia mampu melonjakkan kemajuan ekonomi dan sosial.

Hamisa yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjong Batu berkata dalam konteks pembelajaran, ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak mereka menguasai bidang IT terkini dalam usaha untuk mengeksploitasi potensi teknologi untuk pembelajaran.

"(Bagaimanapun) ibu bapa perlu mengawasi dan memantau anak-anak ketika melayari internet. Ledakan laman web pada masa kini banyak mempengaruhi minda anak-anak yang baharu menceburi dunia siber," katanya.

Katanya IT mampu mengembangkan pengetahuan dan minda pelajar kerana ia mempunyai rangkaian yang luas seperti kemudahan internet.

-- BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers