Didik kesedaran rasuah di sekolah

DALAM kehidupan, rasuah adalah penyakit masyarakat. Ia diumpamakan barah dalam badan. Jika tidak dibanteras perbuatan itu, ia boleh menghancurkan umat pada masa depan.

Rasuah menyebabkan seseorang itu tidak amanah dalam pekerjaannya yang menyebabkan pelbagai penyelewengan.

Fenomena rasuah dalam masyarakat disebabkan manusia rakus dan tamak mencari kekayaan dengan cara yang mudah iaitu menerima wang sogokan.

Melalui pendidikan iaitu memelihara kehidupan dan tidak melampaui batas akan menjadikan seseorang itu sentiasa berhati-hati agar tidak terbabit dalam perbuatan rasuah.

Didik kesedaran rasuah di sekolah


Pemberi dan menerima rasuah sepatutnya menerima hukuman setimpal. Rasuah berlaku dalam pelbagai bentuk suapan membabitkan wang ringgit, kemudahan untuk bercuti dan pemberian hadiah yang mengharapkan sesuatu balasan yang setimpal.

Rasuah atau dulunya dikenal sebagai ‘tumbuk rusuk’, wang bawah meja dan pemberian yang mengharapkan balasan. Mereka yang melakukan rasuah jika terlepas di dunia tetap akan menerima pembalasan Allah di akhirat.

Malaysia kini berazam memerangi rasuah dalam usaha menjadikan negara ini bersih daripada gejala yang boleh merosakkan itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menegaskan usaha berterusan akan dilakukan bagi memperbaiki kedudukan negara dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) antarabangsa.

“Malaysia meningkat enam tangga lagi dalam CPI, menjadikan kita tempat ketiga di Asean. Kedudukan ini akan sentiasa diperbaiki,” katanya dalam tweetnya tidak lama dulu.

Beliau mengulas pengumuman laporan badan bebas antara bangsa, Transparency International mengenai kedudukan Malaysia dalam CPI tahun ini iaitu di kedudukan ke-54 berbanding ke-60 tahun lalu.

Seterusnya, katanya kerajaan terus memandang rasuah sebagai musuh nombor satu negara dan kita akan bersama-sama memeranginya habis-habisan. Ini adalah sebuah perjalanan demi negara bebas rasuah.

Malaysia meraih 49 daripada 100 mata dalam kajian yang mengukur tahap rasuah dalam sektor awam daripada 174 negara. Di rantau Asean, Malaysia menduduki tempat ketiga selepas Singapura (kelima dunia) dan Brunei di tempat ke-46 dunia.

Kedudukan itu menyamai tiga negara lain iaitu Republik Czech, Latvia dan Turki, manakala di peringkat Asia, Malaysia di tempat kesembilan.

Justeru, kesedaran bahaya rasuah ini mestilah dilakukan di peringkat sekolah melalui subjek Pendidikan Islam, Sivik dan Kemanusiaan serta Pendidikan Moral.

Melalui pengajaran dan pembelajaran (P&P) juga boleh diterapkan melalui mata pelajaran lain oleh guru dengan berkesan. Kesedaran bahaya rasuah ini boleh dilakukan melalui pendidikan agama iaitu melalui rasa takut kepada Allah. Melalui pendidikan yang berkesan seseorang itu dapat di didik hati dan jiwanya agar takut kepada Allah dan tidak melakukan rasuah.

Dalam al-Quran, terdapat tiga ayat yang menjelaskan mengenai rasuah.

Firman Allah yang bermaksud: “Barang siapa memelihara kehidupan seseorang manusia, seakan-akan dia memelihara kehidupan semua manusia. Sesungguhnya Rasul Kami datang kepada mereka dengan (membawa) keterangan-keterangan yang jelas tetapi banyak di antara mereka melampaui batas di bumi.” (Surah Al-Ma’idah: 32).

Perbuatan rasuah iaitu saling melindungi dengan melakukan pemberian wang akan menyebabkan kekacauan dan kerosakan di bumi.

Sebagai contoh, bangunan yang dibuat tanpa piawaian dan ada unsur-unsur rasuah akan menyebabkan kerosakan dan kehancuran.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan, orang-orang yang kafir, sebahagian mereka melindungi sebahagian yang lain. Jika kamu tidak melaksanakan apa yang telah diperintahkan Allah (saling melindungi), nescaya akan terjadi kekacauan di bumi dan kerosakan yang besar. (Surah al-Anfal: 73).

Akibat perbuatan rasuah boleh menyebabkan kerosakan di darat dan di bumi.

Akibat perbuatan rasuah ini juga seseorang itu menjadi tidak bertanggungjawab atas perbuatannya. Sifat amanah dan kejujuran tiada lagi dalam hatinya sewaktu melaksanakan pekerjaan.

Seterusnya Allah berfirman yang bermaksud: “Telah tampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia; Allah menghendaki agar mereka merasakan sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang benar.” (Surah Ar-Rum: 41).

Seseorang yang terbabit dengan rasuah tidak peduli cara mendapatkan harta sama ada halal atau haram. Mereka merasakan susah mencari rezeki yang halal dan menukar istilah rasuah kepada hadiah.

Apabila hilang sifat amanah akan berlakulah rasuah di mana-mana saja. Kehancuran akan berlaku disebabkan tidak amanah. Allah berfirman yang bermaksud: “Tuhan memerintahkan kepada kamu untuk menunaikan amanah kepada ahlinya (yang berhak mempunyainya).” (Surah An-Nisa’: 58).

Oleh itu, amanah sangat penting dalam pembanterasan rasuah. Usaha mencegah rasuah tidak terhenti setakat GTP 1.0 sahaja.

Negara yang bebas rasuah memerlukan pelbagai cara dan kaedah untuk memastikan sesuatu kempen atau penguatkuasaan itu dilaksanakan dengan jayanya.

Antaranya mengurangkan kerenah birokrasi, pindaan terhadap undang-undang prosedur Perkhidmatan Awam, latihan kepada pegawai perolehan dan kajian pasaran perolehan.

Jelaslah amanah itu sangat penting terutama dalam menjalankan tugas seharian. Tanpa sifat amanah sesuatu pekerjaan itu tidak dapat dijalankan dengan sempurna.

Amanah mendatangkan rezeki yang halal dan berpanjangan serta diberkati Allah. Pendidikan dan sokongan orang ramai sangat penting dalam usaha membanteras rasuah.

Penulis berkelulusan PhD Persuratan Melayu

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers