Bimbang runtuh

ALOR GAJAH: Satu keluarga di Solok Jeram, Rembia, dekat sini, mendakwa bimbang rumah mereka runtuh berikutan keretakan pada bahagian dinding selepas digegarkan dengan letupan meriam karbid, empat bulan lalu.

Pemilik rumah itu, S Chandran, 56, bersama isteri dan anaknya kini tidak lagi berani berada di rumah berkenaan dalam tempoh lama kerana retakan kecil di dua bilik dan bilik air terbabit didakwa semakin merebak.

Menurut Chandran, dia pernah terdengar beberapa kali bunyi ‘berdetap’ di bahagian bumbung rumahnya pada sebelah malam hingga menyebabkan mereka sekeluarga tidak lena tidur.

Bimbang runtuh


Beliau mendakwa, kejadian letupan itu berlaku pada sebelah malam dipercayai selepas ada penduduk bermain meriam karbid pada jarak kira-kira 200 meter dari rumahnya.


“Serentak dengan letupan itu, rumah saya bergegar dan apabila diperiksa, ada retakan kecil berlaku di bahagian bilik. “Retakan itu semakin menjalar dan alat kawalan jauh kipas di bilik turut menjadi longgar dipercayai akibat kesan letupan berkenaan,” katanya yang membuat laporan polis untuk membuat tuntutan insurans terhadap kerosakan yang berlaku.


Bagaimanapun, kata Chandran, tuntutan itu ditolak berikutan letupan akibat mercun atau setaraf dengannya tidak dilindungi insurans.

“Sebagai pesara, saya tidak mempunyai wang mencukupi untuk membaiki rumah ini dan ia akibat perbuatan pihak tidak bertanggungjawab bermain meriam.


“Saya sudah cuba membuat permohonan menerusi beberapa pihak namun masih belum mendapat jawapan untuk membantu.

Beliau berkata, rumah itu mula diduduki sejak 1997 selepas beberapa bulan disiapkan dan dibina dengan bantuan kewangan daripada abangnya.


“Saya bimbang rumah itu terbiar dan kerosakan yang berlaku akan bertambah rumit untuk dibaiki pada masa akan datang. Retakan itu berlaku hampir di keseluruhan dinding rumah dan saya tidak tahu sekuat mana struktur rumah ini selepas berlaku kejadian letupan meriam berkenaan.


“Diharap ada pihak sudi membantu memastikan keselamatan kami sekeluarga yang mahu terus tinggal di rumah ini,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers