Zed Zaidi: Julia Perez Tiada Permit Pekerja Filem Asing

KUALA LUMPUR, 14 DIS 2012: Beberapa jam yang lepas Pengerusi Seniman, Zed Zaidi melalui laman twitternya mendedahkan kehadiran model, penyanyi dangdut dan pelakon seksi Julia Perez (Jupe) ke Malaysia untuk berlakon filem di negara ini dilakukan tanpa mendapatkan permit pekerjaan.

Zed menerusi akaun twitternya juga menyatakan dia sudah membuat pemeriksaan di bahagian Perlesenan dan Penguatkuasaan (SPP) FINAS mengenai pengesahan permit kerja Jupe di negara ini, tetapi tiada sebarang permohonan Pekerja Filem Asing (PFA) dibuat atas nama pelakon tersebut.

Zed Zaidi ketika dihubungi berkata, apa yang dilakukannya ini bukanlah untuk mencari publisiti murahan tetapi untuk memartabatkan industri hiburan tanah air.

Zed Zaidi: Julia Perez Tiada Permit Pekerja Filem Asing


"Saya cuba buktikan kepada semua rakyat Malaysia, bahawa saya bukan buat sesuatu yang sia-sia. Sebelum ini orang tak nampak apa yang saya perjuangkan, orang cakap macam-macam...hari ni bukti dah ada di depan mata.

"Saya kesal kerana artis luar bila dah ditawarkan untuk bekerja di sini, tidak menghargai peluang yang diberi sebaliknya memperlekehkan pula kualiti drama tempatan," katanya.

Zed Zaidi turut mempersoalkan bagaimana Jupe boleh terus menjalani penggambaran di negara ini sedangkan kemasukannya hanya menggunakan pas pelawat, bukan permit kerja.

Menurutnya lagi, antara syarat untuk kelulusan PFA ialah artis yang terlibat perlu menjadi ahli persatuan yang diiktiraf FINAS seperti Seniman dan melalui beberapa proses yang sepatutnya.

"Sekarang ni saya dah lakukan apa yang patut...apa pula tindakan selanjutnya oleh pihak yang berkaitan sepeti FINAS, Jabatan Imegresen Malaysia dan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan?," katanya dalam nada tegas.

Tambahnya lagi, penguatkuasaan tidak sepatutnya dilakukan sambil lewa kerana, ia akan menyebabkan industri kita dipandang rendah dan diperlekekehkan oleh orang luar.

"Kalau lakukan kesalahan sama seperti Jupe di negara lain mesti dah dikenakan tindakan undang-undang. Artis kita baik penyanyi, baik pelakon, nak masuk Indonesia, nak berlakon atau menyanyi di sana, macam-macam prosedur kita kena ikut, tapi mereka? senang-senang je boleh masuk sini dan kita? Kita biarkan je?," luahnya kecewa.

Apabila ditanya, apakah beliau tidak kisah jika perkara ini menyebabkan dia dan pengarah Sentuhan Malam Pertama, Murali Abdullah bermasam muka, Zed cuma menjawab ringkas.

"Saya tak peduli bermasam muka dengan sesiapapun, ini tanggungjawab saya dan saya lakukan demi industri kita", jawabnya tenang .

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers