Parlimen tolak usul PM pegang jawatan menteri lain

Parlimen tolak usul PM pegang jawatan menteri lain
Speaker Dewan Rakyat menolak kerana berpandangan ia tidak menepati Peraturan Mesyuarat 27 selain bertentangan dengan Akta Fungsi- Fungsi Menteri 1969

Dewan Rakyat menolak usul Rang Undang-Undang Persendirian bagi menghalang Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak memegang dua jawatan serentak iaitu Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah menolak usul yang dibawa oleh Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli itu kerana berpandangan ia tidak menepati Peraturan Mesyuarat 27 yang memerlukan usul itu dihantar secara bertulis selain bertentangan dengan Akta Fungsi- Fungsi Menteri 1969.

Dalam masa itu, Rafizi berkata penolakan usulnya itu telah mengurangkan kebebasan dan merendahkan kedudukan Dewan Rakyat.

“Saya telah memfailkan satu Rang Undang-undang Persendirian untuk memisahkan fungsi Perdana Menteri dari Menteri Kewangan mengikut tarikh akhir yang ditetapkan oleh Setiausaha Dewan Rakyat iaitu sebelum atau pada 23 September 2015.

“Dalam jawapan itu, saya tidak mengikut peraturan dan perlu failkan secara bertulis, tetapi tidak dimaklumkan bagaimana perlu bertulis melalui emel, sebelum ini ia diterima baik,” katanya dalam sidang media di Lobi Parlimen.

Sehubungan itu, Rafizi yang juga Naib Presiden PKR, akan memfailkan kembali Rang Undang-undang Persendirian berkenaan secara surat bertulis mengikut Peraturan Mesyuarat 27.

Dia berharap Yang Dipertua Dewan Rakyat mempertimbangkannya untuk dimasukkan di dalam Aturan Mesyuarat dalam sidang depan.


Comments

Post a Comment

Follow My Twitter http://twitter.com/iskandarX @iskandarX
Follow My Facebook http://facebook.ocm/iskandarX
Follow My Blog http://feeds.feedburner.com/IskandarxSociety-MakeMoneyOnlineIskandarxStylo
Follow Me on Google ++ https://plus.google.com/u/0/102871867053782912924
Jika Artikel ini Memuaskan Hati Anda, Sila Tulis Review Untuk Kami di: http://www.alexa.com/write/review/iskandarx.com.my

Please Use Proper Words To Comment. Do not put your site or any url link inside comment box please or I will remove the comment.


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers