Enggan ke Parlimen: Apa kaitan Speaker dengan 1MDB?

Enggan ke Parlimen: Apa kaitan Speaker dengan 1MDB?
Pandikar Amin berpegang dengan pendirian untuk tidak hadir ke Dewan Rakyat jika debat antara Arul Kanda dan Tony Pua berlangsung

Keenganan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia membenarkan debat syarikat pelaburan negara, 1MDB seolah-olah beliau juga terlibat dalam skandal berkenaan.

Persoalan itu dibangkitkan Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng susulan kenyataan beliau untuk tidak menghadiri sesi pada Isnin depan jika perbahasan antara Presiden yang juga Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB, Arul Kanda dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berlangsung.

“Saya bertanya kepada Speaker untuk tidak bertindak seolah-olah seperti beliau juga terlibat dalam skandal tersebut. Sewaktu saya menjadi Ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) pada tahun 90an, saya juga berdebat dengan seorang timbalan menteri, iaitu Datuk Ong Tee Keat, tetapi Speaker ketika itu tidak menghalang saya dari berdebat.

“Saya meminta Speaker untuk membiarkan perbahasan ini berlangsung supaya tidak wujud persepsi negatif ke atas anda,” kata Lim.

Bagaimanapun, Pandikar Amin mahu terus berpegang dengan pendiriannya demi menjaga integriti Dewan Rakyat dan PAC.

“Saya telah menyatakan syarat-syaratnya dan jika anda masih berkeras, maka saya tidak akan datang ke Parlimen pada Isnin depan,” katanya di Sidang Dewan Rakyat pada Rabu.

Pandikar Amin berkata demikian selepas Guan Eng mempersoalkan syarat yang dinyatakan menunjukkan Yang Dipertua Dewan Rakyat cuba menghalang orang ramai daripada mengetahui kebenaran skandal 1MDB.

Pandikar Amin juga berkata, walaupun terdapat duluan, ia tidak bermakna beliau perlu mengikutinya.

“Ini kerana saya mempunyai hak untuk membuat keputusan yang difikirkan sesuai sebagai Speaker Parlimen,” katanya.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers