Jual kenderaan selepas dikutuk minta derma

Jual kenderaan selepas dikutuk minta derma
Khaidir Ahmad mahu menjual pacuan empat rodanya itu bagi mengelak daripada terus menerima tohmahan setelah dia meminta derma bagi membiayai kos guaman kes saman.

Bekas Ketua Pengarang Berita TV3, Khaidir Ahmad membuat keputusan mahu menjual kenderaan pacuan empat roda kesayangannya bagi mengelak daripada terus menerima tohmahan.

Dia menjelaskan perkara itu menerusi status terbarunya di Facebook.

Menurut Khaidir, tujuannya mahu menjual kenderaan itu adalah disebabkan dia kini sudah kembali sebagai insan marhaen selepas tidak lagi bergelar Ketua Pengarang di syarikat televisyen swasta berkenaan.

Katanya, pacuan empat roda jenis Toyota Fortuner itu dibeli dengan menggunakan wang pendahuluan yang diterimanya daripada kerajaan negeri Pahang susulan kejayaan membongkar serta membantu pihak berkuasa menumpaskan satu sindiket pembalakan haram terbesar di negeri itu pada 2007.

Katanya, ansuran bulanan pacuan empat roda yang dibelinya itu dibayar menggunakan gaji lima angka yang diterimanya ketika bertugas di stesyen televisyen swasta berkenaan sebelum dia berhenti dan mengusahakan ternakan patin sangkar.

Bagaimanapun, ada pihak-pihak yang menimbulkan isu apabila mengaitkan kenderaan yang dimiliknya itu dengan kemewahan.

Khaidir sebelum ini mendapat perintah daripada mahkamah supaya membayar kos guaman berjumlah RM10,600 bagi kes sivil yang difailkan oleh seorang pegawai kanan Pejabat Daerah Temerloh berhubung isu pam pasir yang dibantah oleh penduduk Mukim Lebak, Temerloh dan sangkar ikan patinnya di Sungai Pahang.

Susulan arahan mahkamah itu, dia telah memohon bantuan daripada orang ramai untuk membantunya membiayai kos guaman berkenaan hingga berjaya mengumpul sebanyak RM9,712.20 dalam tempoh empat hari selepas status itu dimuat naik di Facebook.

Bagaimanapun, dalam status terbarunya itu, Khaidir menyatakan dia tidak akan berputus harapan untuk meneruskan perjuangannya membela alam sekitar daripada kerakusan manusia.

“Istiqomah meniti kehidupan sederhana dlm perjuangan yg memerlukan komitmen tinggi dan pembiayaan yg besar, saya redha melihat kenangan ini berlalu pergi.

“Terharu dengan sokongan dan harapan rakyat yg sangat besar kpd perjuangan ini, saya akan berkorban apa sahaja termasuk harta dan nyawa demi menjayakan perjuangan alam sekitar untuk kesejahteraan hidup makhluk Allah di muka bumi yg semakin musnah akibat kerakusan tangan manusia yg berkiblatkan wang dan kemewahan ini,” tulisnya di Facebook.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers