Khalid Ibrahim minta siasat DEIG

Khalid Ibrahim minta siasat DEIG
Siasatan perlu dilakukan untuk melihat berapa banyak perbelanjaan awal atau dana yang telah dibelanjakan DEIG walaupun belum beroperasi.

Bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meminta supaya penubuhan Darul Ehsan Investment Group (DEIG) disiasat sama ada melakukan perbelanjaan awal sebelum ia dibenarkan untuk beroperasi.

Sehubungan itu, Ahli Dewan Undangan (ADUN) Pelabuhan Klang itu menggesa Jawatankuasa Pilihan Agensi, Badan Berkanun dan Anak Syarikat (JP-ABAS) membuat kajian terhadap DEIG untuk mendapatkan pengesahan.

“Kita meminta JP-ABAS membuat kajian. Jika tidak berlaku apa-apa kita buat juga kajian tentang apa yang dipanggil sebagai ‘pleminary expenditure’.

“Salah satu perkara yang mesti kita tengok sebelum sesuatu organisasi ditubuhkan ialah melihat berapa banyak perbelanjaan awal yang diguna atau dilakukan dana dalam DEIG ini.

“Sama ada membuat transaksi atau urusniaga walaupun belum mendapat kelulusan muktamad dari kerajaan negeri.

“Ini sebagai beberapa contoh supaya bajet yang kita lakukan ini dalam keadaan telus dan juga seperti yang dinyatakan dalam bajet oleh Menteri Besar,” kata ketika membahaskan Belanjawan Selangor 2016 di DUN Selangor.

Sebelum itu, UMNO Selangor mempertikai pendirian kerajaan negeri yang tetap mahu meneruskan operasi DEIG pada awal tahun hadapan, sedangkan kertas putih berhubung strategik penubuhannya sehingga hari ini tidak dibentangkan secara rasmi melalui DUN Selangor.

Penubuhan DEIG mencetuskan kebimbangan ramai pihak, termasuk DAP kerana dengan hanya bermodalkan RM2, dengan dua saham bernilai RM1 dipegang oleh dua individu iaitu Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MBI dan Ketua Pegawai Operasinya.

Ia juga mengambilalih aset-aset milik kerajaan negeri berjumlah RM30 bilion daripada MBI ketika pentadbiran Khalid suatu ketika dahulu.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers