Transaksi SRC tak perlu kelulusan bertulis PM

Transaksi SRC tak perlu kelulusan bertulis PM
Peraturan itu selaras dengan Memorandum Pertubuhan atau Memorandum and Articles of Association (M&A)

Semua transaksi utama SRC International Sdn Bhd tidak memerlukan kelulusan bertulis daripada Perdana Meteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, ia selaras dengan Memorandum Pertubuhan atau Memorandum and Articles of Association (M&A).

“Artikel 116 dalam M&A SRC International hanya menetapkan dua perkara yang memerlukan kelulusan bertulis daripada Perdana Menteri.

“Ia membabitkan pindaan M&A, pelantikan dan penamatan pengarah serta pengurusan tertinggi syarikat,” katanya.

Najib berkata demikian menjawab soalan bertulis Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) yang ingin mengetahui sama ada transaksi utama SRC memerlukan kelulusan bertulis Perdana Menteri.

Dalam masa lain, menjawab mengenai persoalan sama SRC International membayar RM40 juta pada Disember 2012 dan RM10 juta pada Februari 2013 kepada Ihsan Perdana melalui anak syarikatnya Gandingan Mentari, Najib berkata perkara itu masih dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“SPRM dan pihak berkuasa lain masih lagi menjalankan siasatan ke atas perkara ini.

“Tidak wajar untuk mana-mana pihak memberikan sebarang komen mengenainya agar tidak mengganggu proses siasatan,” kata Najib.

SRC International adalah sebuah firma milik Kementerian Kewangan yang diketuai Najib dan pernah menjadi anak syarikat 1MDB.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers