POTA mampu selesai ancaman keganasan 100 peratus

POTA mampu selesai ancaman keganasan 100 peratus
Statistik tangkapan mereka yang berpotensi sebagai pengganas
semakin berkurang sejak akta itu diperkenal April lalu.

Kerajaan yakin pelaksanaan Akta Pencegahan Keganasan (POTA) mampu menyelesaikan sepenuhnya masalah ekstremisme dan ancaman keganasan, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Keyakinan itu selepas menyaksikan penurunan drastik tangkapan mereka yang berpotensi sebagai pengganas setelah akta itu diperkenal.

“Dengan usaha yang diambil oleh polis selepas POTA diperkenal, angka mereka yang berpotensi sebagai pengganas sudah berkurang.

“Saya harap usaha itu akan dipanjangkan sehingga kita mencapai tahap sifar keganasan dan sifar pengganas. Itu objektif kita,” katanya dalam satu sidang media selepas menghadiri Mesyuarat Khas Menteri-Menteri ASEAN mengenai Peningkatan Fahaman Radikal dan Keganasan Melampau di Hotel InterContiental.

Zahid berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keberkesanan tahap keselamatan terhadap ancaman ekstremisme yang dihadapi negara-negara ASEAN termasuk Malaysia.

Tambahnya, kerajaan komitmed untuk mengelakkan masalah ektremisme berlaku di Malaysia dan kerjasama daripada negara-negara ASEAN amat penting.

“Kita komited untuk mengelakkan sebarang bentuk keganasan atau ekstremisme berlaku di negara Asean, khususnya Malaysia,” ujarnya.

POTA diluluskan pada April lalu selepas undi belah bahagi dilakukan dengan keputusan 79 bersetuju dan 60 yang lain tidak bersetuju.

POTA dibentangkan dalam usaha kerajaan menangani aktiviti militan di negara ini ekoran penularan elemen keganasan yang semakin merebak dan mengancam keselamatan negara.

Cadangan supaya POTA diwujudkan mula timbul selepas pembabitan ramai rakyat negara ini dengan kegiatan militan di Syria yang dikhuatiri akan menular ke Malaysia jika tindakan tegas tidak diambil pihak berkuasa.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers