Zahid seru isu perkauman dibendung di peringkat akar umbi

Zahid seru isu perkauman dibendung di peringkat akar umbi
Zahid bimbang sekiranya tak ditangani akan berlakunya
pembersihan etnik seperti mana yang berlaku di negara luar.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyarankan agar negara-negara Asean bersatu dalam membendung gejala perkauman di peringkat akar umbi.

Merujuk kepada beberapa insiden yang berlaku, Zahid akui gejala perkauman di negara ini masih kecil,namun jika tidak dibendung, beliau khuatir ia akan membawa kepada pembersihan etnik dalam negara.

“Gejala perkauman berlaku dalam kelompok kecil tetapi gejala seperti radikalisme, ekstremisme dan keganasan lebih meluas.

“Kami khuatir jika isu perkauman ini tidak dibendung pada peringkat awal, ia akan menyebabkan berlakunya pemberishan etnik seperti mana yang berlaku di beberapa negara luar,” katanya dalam satu sidang media selepas menghadiri Mesyuarat Khas Menteri-Menteri ASEAN mengenai Peningkatan Fahaman Radikal dan Keganasan Melampau di Hotel InterContiental.

Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri itu berkata, pemimpin-pemimpin negara Asean perlu menggerakkan usaha membanteras gejala perkauman supaya ia tidak merebak lebih luas.

Beliau juga menyampaikan harapan agar negara Asean menerusi mesyuarat tersebut serta perhimpunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di New York, dapat menunjukkan betapa negara dunia mengambil berat isu berkaitan perkauman selain keganasan dan ekstremisme.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers