Perbicaraan kes habeas corpus Khairuddin pada 13 Oktober

Perbicaraan kes habeas corpus Khairuddin pada 13 Oktober
Hanafiah mahu Zeti menyatakan di dalam afidavit berkenaan bahawa sebarang
laporan polis mengenai 1Malaysia Develepoment Berhad (1MDB) boleh menjejaskan ekonomi Malaysia.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 13 Oktober ini sebagai tarikh perbicaraan pormohonan kes habeas corpus bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan
Hakim, Kamardin Hashim menetapkan tarikh itu selepas mendengar hujah pihak pendakwaan yang diketuai oleh Datuk Hanafiah Zakaria dan peguam Khairuddin Haniff Khatri Abdulla.

“Semua afidavit hendaklah difailkan pada 9 Oktober,” katanya pada Jumaat.

Terdahulu, Hanafiah semasa berhujah menyatakan bahawa pihak pendakwaan memerlukan masa sebulan untuk menyediakan semua afidavit yang berkaitan.

“Salah satu daripada afidavit yang diperlukan adalah dari Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.”

“Bagaimanapun beliau (Zeti) ke luar negara kerana menghadiri mesyuarat. Kami tidak pasti bila beliau akan pulang,” katanya.

Hanafiah berkata, mereka mahu Zeti menyatakan di dalam afidavit berkenaan bahawa sebarang laporan polis mengenai 1Malaysia Develepoment Berhad (1MDB) boleh menjejaskan ekonomi Malaysia.

Haniff kemudian membantah apabila mengatakan bahawa secara akademiknya jika perbicaraan itu mengambil masa sebulan ia bererti Khairuddin akan dibebaskan ketika itu.

“Penahanan Khairuddin di bawah Sosma berakhir pada 21 Oktober,” katanya.

Haniff menambah, beliau perlu mendapatkan pengesahan daripada Zeti berhubung laporan berita pada 22 September lepas yang mengatakan siasatan terhadap 1MDB oleh Bank Negara Malaysia (BNM) telah dikemukakan kepada pihak Jabatan Peguam Negara.

Bagaimanapun, Hakim Kamardin kemudian berkata, afidavit berkenaan bukan sahaja boleh diperolehi daripada Zeti.

“Jika tidak boleh mendapatkan daripadanya (Zeti), ia boleh diambil daripada timbalannya sebagai usaha untuk mengesahkan perkara itu,” katanya.

Di luar mahkamah, Haniff memberitahu pemberita bahawa Khairuddin akan hadir di mahkamah pada 13 Oktober jika keadaan kesihatannya baik.

“Beberapa hari lalu semasa saya melawatnya, platlet darahnya rendah,” kata Haniff.

Pada 25 September lalu, Khairuddin dirawat di Hospital Kuala Lumpur kerana dijangkiti denggi.

Khairuddin telah ditahan di bawah Seksyen 124k dan 124L Kanun Keseksaan kerana dakwaan cuba mensabotaj kerajaan pada 23 September.

Dia ditahan mengikut Sosma 2012 atau kesalahan Keselamatan (Langkah Khas) 2012 yang membenarkan polis menahannya selama 28 hari tanpa perlu mendapat perintah makkamah.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers