Cina Malaysia jangan ingat China ‘God Father’

Cina Malaysia jangan ingat China ‘God Father’
Duta China hanya mempertahankan pelancong daripada
negaranya bukan mahu menyelamatkan Cina Malaysia.

Masyarakat Cina di negara ini diingatkan supaya jangan bermimpi bahawa Negara China akan membela dan menyelamatkan mereka sekiranya menghadapi kesusahan.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman membuat ingatan itu dengan merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Duta Besar China, Dr Huang Huikang ketika melawat Petaling Street.

“Orang Cina yang ada di Malaysia jangan beranganlah bila ada “big boss” datang, ada “God Father” datang dari negara China sebab nak tolong dia. Jangan berangan begitu,” katanya semasa sidang media selepas merasmikan Pameran Perdagangan dan Persidangan Herbal Asia 2015 pada Khamis.

Ahli Parlimen Pasir Salak itu berkata, kehadiran Duta Besar China itu hanyalah untuk membela pelancong dari negara itu bagi memastikan keselamatan mereka.

“Duta China itu kata dia tidak akan membela mereka yang bermasalah dalam negara kita.
“Dia hanya akan membela pelancong negara China di mana dia memberi jaminan Malaysia ini selamat, aman dan boleh datang melancong.

“Dia kata nak lindungi rakyat dia bukan Cina Malaysia, buat apa nak campur tangan. Saya pun marah kalau dia campur tangan,” katanya.

Beliau turut memberi amaran kepada masyarakat Cina di Malaysia supaya tidak terlalu mengharap simpati orang luar untuk melindungi mereka.

“Saya nak bagi amaran juga kepada Cina Malaysia jangan ingat bila ada masalah dia nak mengadu, sikit-sikit mengadu supaya ada yang lindungi mereka.

“Nak kena lempang macam itu,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers