Macai ganggu siasatan SPRM tidak akan tenteram

Macai ganggu siasatan SPRM tidak akan tenteram
SPRM tidak tergugat dengan ugutan bertujuan mengganggu siasatan rasuah
sebaliknya akan terus menjalankan tugas tanpa mengira latar belakang.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberi amaran bahawa tidak ada sesiapa tanpa mengira pangkat dan darjat yang akan terlepas daripada siasatan suruhanjaya bebas berkenaan.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed berkata, pihaknya akan tetap menjalankan siasatan terhadap mana-mana pihak tanpa mengira kedudukan dan latar belakang.

“Tidak kira anda seorang rakyat biasa, ahli perniagaan, tokoh korporat dan juga pemimpin politik,” katanya sewaktu berucap di Majlis Penamaan Moot Court Kevin Morais pada Khamis.

Abu Kassim turut memberi amaran bahawa walau apa juga usaha untuk mengagalkan siasatan pihak SPRM, ia tidak akan berjaya kerana perbuatan keji tersebut tidak akan menjamin ketenangan dan ketenteraman.

“Kepada yang jadi macai atau mereka yang bersubahat, cuba mengagalkan siasatan atau perbicaraan kes rasuah, ingatlah apa juga upah atau imbuhan yang diperoleh, tidak akan menjamin ketenangan dan ketenteraman dalam kehidupan.

” Perbuatan keji yang dilakukan akan mengganggu kehidupan kita sehingga akhir hayat. Jika perbuatan tersebut terbongkar, kamu akan dihina dan dikeji oleh masyarakat,” katanya lagi.

Mengulas lanjut, beliau tidak menafikan sewaktu menjalankan tugas, pelbagai cabaran yang suruhanjaya bebas itu hadapi demi menegakkan undang-undang.

“Ada yang kehilangan jawatan, ada yang kehilangan nyawa, ahli keluarga. Bahkan, ada juga anggota penguatkuasa yang diugut, diancam dan diseksa hanya kerana tidak mematuhi atau memenuhi kehendak pihak tertentu,” katanya.

Jelasnya lagii, situasi yang dialami oleh mendiang Anthony Kevin Morais adalah sebagai satu cubaan untuk mengganggu dan menakut-nakutkan pegawai-pegawai SPRM.

“Mereka sanggup menggunakan apa saja cara untuk menghalang siasatan,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers