Najib kesal PBB gagal terima resolusi siasat insiden MH17

Najib kesal PBB gagal terima resolusi siasat insiden MH17
Malaysia akan terus berusaha sebaik mungkin untuk menuntut keadilan
terhadap insiden MH17 yang ditembak jatuh
kerana bertanggungjawab terhadap keluarga mangsa.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekali lagi menyampaikan rasa kekecewaan Malaysia terhadap kegagalan Pertubuhan Bangsa-bangsa Berrsatu (PBB) menerima pakai resolusi menubuhkan sebuah tribunal antarabangsa untuk menyiasat insiden menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines MH17 kerana kuasa veto dikenakan.

Najib berkata, Malaysia akan terus berusaha sebaik mungkin untuk menuntut keadilan terhadap insiden yang berlaku pada 2014.

“Kami akan terus menuntut keadilan menerusi opsyen undang-undang lain kerana kami bertanggungjawab terhadap keluarga mangsa yang terkorban dalam kejadian jenayah yang kejam ini,” katanya, lapor Bernama.

Pada 29 Julai lepas, Rusia menggunakan kuasa veto untuk menghalang cadangan lima negara yang dirintis Malaysia untuk menubuhkan tribunal jenayah antarabangsa sementara bagi membicarakan mereka yang bertanggungjawab menembak jatuh penerbangan MH17 tahun lepas.

Resolusi berkenaan mendapat 11 undi menyokong daripada Chad, Chile, Perancis, Jordan, Lithuania, Nigeria, Sepanyol, United Kingdom dan Amerika Syarikat.
China, Venezuela dan Angola, bagaimanapun, berkecuali daripada mengundi.

Kesemua 283 penumpang dan 15 anak kapal penerbangan MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur terkorban apabila pesawat itu ditembak jatuh di Donetsk, timur Ukraine pada 17 Julai tahun lepas.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers