Guna Malaysia untuk istilah bangsa – MIC

Guna Malaysia untuk istilah bangsa – MIC
Bangsa merujuk kepada asal usul negara seseorang dan lebih sesuai
digunakan untuk bukan warga Malaysia yang tinggal di negara ini.

Pemuda MIC mahu perkataan ‘Malaysia’ digunapakai dalam kolum yang merujuk kepada ‘bangsa’ kerana istilah tersebut merujuk kepada kewarganegaraan seseorang bukan asal-usul kaum.

Ketua Pemuda MIC, C.Sivarraajh berkata, penggunaan istilah ‘bangsa’ tidak perlu diungkit selagi seseorang itu warganegara Malaysia kerana istilah itu hanya sesuai kepada bukan warganegara yang merujuk kepada negara asal.

“Jika orang itu warga Malaysia, maka mereka hanya perlu mengisi borang rasmi sebagai berbangsa Malaysia dan bukan India, Cina atau Melayu.

“Ingat, kita semua rakyat Malaysia dan selagi kita rakyat Malaysia, kita tiada apa-apa kaitan dengan negara selain Malaysia.

“Hubungan latar seseorang yang dikaitkan dengan negara India dan China sepatutnya hanya terhad kepada asal-usul ibu bapa, datuk nenek atau moyang masing-masing sahaja,” katanya kepada FMT.

Sehubungan itu, beliau meminta semua meninggalkan praktis bangsa yang merujuk kepada negara India atau China dan menggunakan istilah Malaysia.

Sivarraajh berkata demikian mengulas kenyataan pakar sejarah, Tan Sri Prof Dr Khoo Kay Khim yang menyatakan istilah ‘pendatang’ adalah untuk mereka yang bukan warganegara Malaysia.

“Tetapi jika mereka lahir di sini maka mereka tidak boleh digelar ‘pendatang’.

“Jangan biarkan sesiapa memanggil anda sebagai ‘pendatang’,” kata Kay Khim.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers