Syor Majlis Penasihat PM bercanggah dengan Perlembagaan

Syor Majlis Penasihat PM bercanggah dengan Perlembagaan
Najib membidas cadangan untuk mewujudkan sebuah badan khusus bagi menasihat Perdana Menteri

Penubuhan badan yang menyelia dan menasihat Perdana Menteri yang dipilih rakyat bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata, cadangan itu juga menyalahi prinsip demokrasi yang dilaksanakan di negara ini.

Tegasnya, Malaysia sebuah negara demokrasi di mana pemimpin dalam badan Eksekutif dipilih menerusi pemilihan parti dan pada pilihan raya umum.

“Mereka menerima mandat untuk menjadi pemimpin dan memegang jawatan dalam kerajaan untuk berkhidmat kepada rakyat dan negara. Mereka yang dipilih bertanggungjawab kepada rakyat kerana rakyat yang memilih mereka,” katanya yang dipetik daripada rakaman audio di laman blog, najibrazak.com.

Katanya lagi, selaku pemimpin beliau akan mempertahankan Rukun Negara ketiga dengan bidang kuasa yang diberikan kepadanya.

Menurut laporan yang dipetik daripada portal BNBBC, Najib memberikan reaksi itu ekoran kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad yang merancang mahu menubuhkan sebuah badan untuk menasihat Perdana Menteri.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers