Isu SRC: Lagi ‘wayang politik” Najib – Pas

Isu SRC: Lagi ‘wayang politik” Najib – Pas
Perdana Menteri dikatakan tidak serius berhubung siasatan dana derma RM2.6 bilion dan SRC International kerana sehingga kini dua saksi penting belum dipanggil.

Keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk bersetuju diambil keterangan berhubung dana derma RM2.6 bilion dan SRC International daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sekadar ‘wayang politik’.

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempersoalkan kenyataan itu kerana sehingga kini dua saksi penting iaitu Pengarah Urusan SRC International, Nik Faisal Arif Kamil dan Pengarah SRC International Sdn Bhd, Datuk Suboh Md Yasin masih belum dipanggil untuk disiasat SPRM.

Katanya, jika serius Najib sepatutnya membenarkan dua saksi itu disiasat kerana mempunyai kuasa untuk berbuat demikian.

“Jika Najib berminat untuk mendedahkan segala ‘kebenaran’, Pas menyarankan agar Perdana Menteri menggunakan segala kuasa yang ada untuk mengarahkan Nik Faisal dan Suboh Md Yasin untuk kembali ke Malaysia untuk disoalsiasat oleh SPRM.

“Jika ini semua tidak berlaku, maka kemungkinan besar ini semua hanyalah wayang politik seperti laungan Najib untuk menyaman Wall Street Journal (WSJ) yang tidak terjadi sehingga hari ini,” katanya dalam kenyataan pada Jumaat.

Tuan Ibrahim turut mempersoalkan tindakan Najib yang tidak membantah walaupun SRC tidak mematuhi arahannya di Parlimen pada 22 Oktober lalu supaya SPRM menyiasat dua saksi penting itu terlebih dahulu.

Sebaliknya Perdana Menteri membenarkan SRC menggesa agar peguam negara menyiasat pihak yang bertanggungjawab terhadap kes itu sebelum ia bekerjasama dengan SPRM.

“Ini dilihat seolah-olah ingin melanggar ‘arahan’ Najib di Parlimen.

“Masalahnya, Najib tidak menyuarakan bantahannya. Apakah ini bermaksud Najib turut bersetuju dengan syarat SRC International? Jika ya, apakah ini juga syarat Najib yang bakal dikemukakan sebelum memberi keterangan penuh kepada SPRM?,” ujarnya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers