Parlimen didesak tarik balik sekatan bilangan petugas media

Parlimen didesak tarik balik sekatan bilangan petugas media
Sekatan hanya tiga wartawan dibenarkan masuk, termasuk jurugambar atau juruvideo untuk membuat liputan sidang Parlimen bermula 16 November ini mempunyai kesan negatif ke atas semua organisasi berita.

Pengamal media menggesa menteri yang menjaga hal ehwal Parlimen, Datuk Seri Azalina Othman dan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia agar menarik balik sekatan mengehadkan bilangan wakil media yang membuat liputan di persidangan Dewan Rakyat.

Pengamal media yang terdiri daripada Gerakan Media Marah (Geramm), Institut Wartawan Malaysia, Pusat Kewartawanan Bebas Malaysia (CIJ), Kelab Wartawan Asing Malaysia (FCCM), Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJM) dan Akhbar Persatuan Jurufoto Malaysia ( MPPA) menyifatkan sekatan itu sebagai satu percubaan untuk mengehadkan liputan Parlimen dan menyekat kebebasan akhbar.

“Sekatan hanya tiga wartawan dibenarkan masuk, termasuk jurugambar atau juruvideo untuk membuat liputan sidang Parlimen bermula 16 November ini mempunyai kesan negatif ke atas semua organisasi berita.

“Oleh itu, selain menarik balik sekatan, pihak berkenaan juga harus memastikan pengamal media dapat membuat liputan persidangan Parlimen dengan sebaiknya di samping mengambil kira keperluan sepanjang sesi pengubahsuaian jangka panjang,” petik kata kenyataan media yang dikeluarkan oleh persatuan media tersebut.

Dalam pada itu, persatuan media itu juga menekankan bahawa agensi media milik kerajaan seperti RTM dan Bernama adalah organisasi yang membawa masuk pasukan petugas media yang paling ramai untuk menjalankan liputan secara langsung.

“Sekiranya peraturan ini tidak terpakai kepada pertubuhan media tertentu, maka kami mengandaikan intitusi Parlimen yang merupakan asas kepada demokrasi tidak mengamalkan keadilan dan kebebasan kepada semua media,” tambahnya.

Pada Rabu, Jabatan Komunikasi Korporat Parlimen mengeluarkan satu kenyataan menyekat kemasukan petugas media di Parlimen atas sebab kekangan ruang yang kritikal ekoran kerja-kerja menaiktaraf kepada Parlimen yang dijangka siap pada 2018.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers