Enakmen MBI disemak untuk elak kontroversi

Enakmen MBI disemak untuk elak kontroversi
Deraf awalnya telah diserahkan kepada Penasihat Undang-Undang Negeri bagi memastikan semua aset MBI diurus dengan telus

Pengurusan Perbadanan Menteri Besar (MBI) telah mengemukakan draf penambah baikan enakmen badan berkenaan untuk disemak.

Ia susulan kontroversi membabitkan Kumpulan Pelaburan Darul Ehsan (DEIG).

Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali berkata, deraf awalnya telah diserahkan kepada Penasihat Undang-Undang Negeri bagi memastikan semua aset MBI diurus dengan telus serta bertanggungjawab.

“Ini pertama kali dilakukan sejak MBI ditubuhkan pada 1994 yang gagal dilaksanakan pentadbiran terdahulu. Saya nak umumkan pengurusan baru MBI, terdiri daripada profesional muda yang kompetan dan berwibawa telah pun mengemukakan draf awal penambah baikkan Enakmen MBI kepada Penasihat Undang-Undang Negeri dan sedang diteliti kamar.

“Kalau saya nak gunakan kuasa mutlak selaku Menteri Besar seperti yang dituduh beberapa individu, saya tidak perlu pinda enakmen MBI sebab kuasanya besar,” katanya pada Sesi Penggulungan di Dewan Negeri Selangor berhubung tadbir urus korporat MBI dan syarikat milik kerajaan (GLC).

Ahli Dewan Undangan (ADUN) Bukit Antarabangsa itu berkata, pindaan enakmen dibuat bagi memastikan isu penubuhan DEIG tidak diputar belitkan pihak tertentu selain menampakkan usaha kerajaan melaksanakan pelaburannya dengan lebih telus.

“Tetapi saya ambil tanggungjawab untuk menjawab soalan berbangkit kerana melihat ada kecenderungan untuk memutar belitkan fakta tentang penubuhan DEIG sehingga ia menjadi topik perbincangan hebat.

“Bahkan ada pihak cuba membuat ‘roadshow’ di seluruh Selangor, forum setiap malam kononnya rakyat mahu mendengar penjelasan tetapi saya lihat kerusi lebih banyak dari orang yang hadir,” katanya.

Tambah beliau, isu DEIG sengaja dibangkitkan semula ADUN Barisan Nasional (BN) bagi menenggelamkan isu Belanjawan Negeri Selangor 2016 yang memberi kebaikkan kepada rakyat negeri itu yang jauh lebih baik berbanding belanjawan sebelum ini.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers