Amanah akui gagal di Kelantan

Amanah akui gagal di Kelantan
Senario itu bagaimanapun tidak membimbangkan asalkan rakyat Kelantan masih menyokong Pas dan tidak berpaling kepada UMNO.

Parti Amanah Negara (Amanah) mengakui pendekatan yang digunakan di Kelantan masih gagal menarik minat rakyat negeri itu untuk menyertai parti berkenaan.

Ahli Jawatankuasa Kerja Amanah, Saari Sungib berkata, rakyat Kelantan hanya mempercayai dua parti sahaja iaitu Pas dan UMNO.

“Setakat ini Amanah di Kelantan tidak berapa berkesan sangat berbanding di Selangor, Perak dan Negeri Sembilan dari segi sokongan.

“Orang Kelantan mentaliti dia hanya (sokong) UMNO atau Pas,” Katanya di lobi Dewan Negeri Selangor pada Jumaat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Klang itu bagaimanapun berkata, senario itu tidak membimbangkan asalkan rakyat Kelantan masih menyokong Pas dan menolak UMNO.

Katanya, Amanah memasuki Kelantan hanya sebagai persediaan bagi menggantikan Pas sekiranya rakyat Kelantan tidak lagi menyokong parti Islam itu.

“Amanah hanya bersedia jika gelombang penolakkan kepada Pas kerana tidak bersama Pakatan Harapan berlaku di Kelantan. Kita bimbang rakyat akan protes dengan memberi undi kepada UMNO.
“Kalau Pas boleh diterima lagi kita alu-alukan,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Saari berkata, dia kagum dengan bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa sekiranya masih bertahan bersama Pas, walaupun didesak Dewan Ulama supaya meninggalkan Pas dan menyertai Amanah.

“Saya kagum kalau beliau boleh bertahan,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers