Menteri didakwa salah guna wang YaPEIM

Menteri didakwa salah guna wang YaPEIM
Beliau didakwa menggunakan wang anak yatim dan miskin itu untuk perjalanan ke luar negara bersama isteri, bermain golf dan lawatan ke pusat membeli-belah.

National Oversight and Whistleblowers (NOW) mendedahkan seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri telah menggunakan wang berjumlah RM410,978.56 daripada Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM).

Pengarahnya, Akmal Nasir berkata, Jamil dan isterinya telah menggunakan wang anak yatim dan miskin untuk membiayai perjalanan ke luar negara bersama isteri, bermain golf dan lawatan ke pusat membeli-belah.

“Menteri terbabit dan isteri serta seorang lagi individu telah mengikuti rombongan ke Amerika Syarikat pada 21 Mei 2014 sehingga 29 Mei 2014,” katanya dalam satu sidang media di Ibu Pejabat NOW, pada Jumaat.

Jelasnya, menteri terbabit serta rombongan telah melawat bandar Washington DC, Minnesota dan Iowa.

“Dikatakan perjalanan itu untuk tujuan ‘Pemantapan dan Pemerkasaan Kelab Santun YaPEIM, tetapi perbelanjaan yang dibayar YaPEIM adalah bersifat bersuka-ria dan langsung tiada unsur amal jariah,” ujarnya lagi.

Mengulas lanjut, Akmal menyatakan beliau yakin pendedahan ini menjangkau imiginasi rakyat Malaysia dan tindakan menteri itu telah melangkaui batas serta mengkhianati agama, bangsa dan negara.

“Bagaimana yayasan berkaitan Islam yang terletak di bawah Perdana Menteri boleh disalah gunakan untuk aktiviti-aktiviti menteri,” katanya.

Justeru, Akmal menggesa jika menteri terbabit masih mempunyai maruah, beliau sewajarnya meletak jawatan dengan serta-merta dan tampil memohon maaf secara terbuka kepada rakyat Malaysia.

“NOW juga menggesa menteri itu dan pemimpin wanita UMNO Kelantan, serta keluarganya dan presiden yayasan itu memulangkan kembali setiap sen yang diambil daripada YaPEIM termasuk gaji, elaun dan juga perbelanjaan ke luar negara.

“Kita doakan agar mereka akur dengan kesilapan mereka dan berharap YaPEIM dirombak agar setiap wang yang diagihkan kepada mereka yang benar-benar susah dan turut melaporkan kemajuan agihan secara berkala dan terbuka,” ujarnya lagi.

Antara bayaran yang dibuat oleh YaPEIM adalah sebanyak RM274,493.10 untuk kos penerbangan pergi dan balik menteri terbabit dan isterinya ke Amerika Syarikat.

Selain, majlis keraian menteri termasuk bermain golf berjumlah RM1,658.96 dan sebanyak RM3,200.72 digunakan untuk cenderahati menteri.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers