Sidang Meja Bulat TPPA untuk semua-Pas

Sidang Meja Bulat TPPA untuk semua-Pas
Perbincangan atau keputusan mengenai TPPA bukan hanya terhad di kalangan Ahli Parlimen, sebaliknya terbuka kepada semua pihak

Satu persidangan meja bulat diatur bagi membincangkan isu Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) agar semua pihak berpeluang mengambil bahagian dalam menentukan masa depan negara.

Ia terbuka kepada mana-mana pihak termasuk pembangkang dan badan bukan kerajaan (NGO)
Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, perbincangan atau keputusan mengenai TPPA bukan hanya terhad kepada ahli politik.

“Negara kita mempunyai ramai pakar ekonomi dan strategik yang mampu menyumbangkan idea bernas bagi memuktamadkan pendirian negara sama ada menerima atau menarik diri dari perjanjian tersebut,” katanya dalam satu kenyataan media pada Jumaat.

Tuan Ibrahim turut mepersoal impak TPPA terhadap industri perdagangan dan perniagaan negara dan orang awam dengan mengambil contoh industri kecil sederhana serta industri tempatan seperti Proton dan Perodua,

“Oleh kerana tiada siapa yang tahu isi kandungan perjanjian tersebut, maka Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed perlu mengemukakan kesemua draf perjanjian yang telah dimuktamadkan minggu lalu,” katanya.

Beliau berpendapat adalah wajar untuk membincangkan perkara tersebut dalam satu persidangan, lebih-lebih lagi apabila ramai orang juga menunjukkan minat untuk mendapat maklumat mengenai baik buruk TPPA secara jelas sekiranya ia dilakasanakan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers