Desakan percepat siasatan 1MDB tidak seharusnya berlaku – Zahid

Desakan percepat siasatan 1MDB tidak seharusnya berlaku – Zahid
Desakan untuk mempercepat atau melewatkan sebarang siasatan kepada mana-mana pihak tidak harus berlaku.

Desakan untuk mempercepat atau melewatkan sebarang siasatan melibatkan 1MDB kepada mana-mana pihak tidak harus berlaku, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Ini kerana, katanya, kerajaan sedang mengambil langkah proaktif dan akan memastikan siasatan terhadap 1MDB akan dilakukan secara adil dan terbuka.

Katanya, kerajaan tidak akan berkompromi untuk melakukan siasatan kepada mana-mana pihak berdasarkan prinsip dan undang-undang.

Zahid berkata, kerajaan menyambut baik titah Raja-Raja Melayu dan kerajaan telahpun mengambil langkah-langkah proaktif bagi menangani isu yang dititah itu.

“Segala titah Majlis Raja-Raja dinilai baik dan pihak kerajaan telah pun mengambil langkah-langkah proaktif bagi menangani isu yang dititah.

“Justeru, segala siasatan kepada mana-mana pihak sekalipun harus berpegang kepada prinsip kedaulatan undang-undang, malah desakan untuk mempercepat atau melewatkan sebarang siasatan kepada mana-mana pihak tidak patut berlaku,” katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Katanya, pihak kerajaan sentiasa mengambil berat dan menghormati titah-titah Majlis Raja-Raja, malah segala usaha sedang dilakukan bagi memastikan isu ini dapat diselesaikan dalam masa terdekat.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan semua pihak supaya tidak menangguk di air keruh dengan mengeluarkan kenyataan yang memburuk-burukkan pihak kerajaan.

“Berilah kesempatan dan ruang secukupnya kepada pihak berwajib untuk menyelesaikan semua permasalahan dengan sebaik mungkin,” katanya.

Katanya, kerajaan sedang dalam proses menjayakan pelan pengurangan hutang (Debt Rationalisation) 1MDB dan akan membentangkan pada masa terdekat segala transaksi pengurangan hutang 1MDB melalui pelaburan kepada aset syarikat tersebut.

Sebelum ini, Raja-Raja Melayu telah menitahkan kerajaan menyelesaikan segera siasatan 1MDB bagi mengelak keyakinan rakyat terhakis.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers