Pegawai 1MDB tidak lakukan kesalahan

Pegawai 1MDB tidak lakukan kesalahan
Pasukan Petugas Khas bagi menyiasat 1MDB tidak pernah dibubarkan dan siasatan masih diteruskan untuk mengambil keterangan saksi utama.

Jabatan Peguam Negara berkata pegawai-pegawai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak membuat kenyataan palsu yang menjadi tumpuan siasatan oleh Bank Negara.

Sehubungan itu, Jabatan Peguam Negara memutuskan tiada kesalahan dilakukan dan tiada sebarang tindakan lanjut akan diambil.

Dalam kenyataan media pada Khamis, Jabatan Peguam Negara memaklumkan, pegawai 1MDB disiasat atas kesalahan mengikut Perenggan (4)(b) Bahagian 1 Jadual Kelima Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 secara sedar atau secara melulu membuat kenyataan yang palsu dalam sesuatu butiran.

“Kertas siasatan (IP) dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara pada 21 Ogos 2015. Setelah mengkaji IP, Timbalan Peguam Cara 1, Datuk Tun Abd Majid Tun Hamzah, memutuskan bahawa tiada kesalahan dilakukan oleh pegawai-pegawai 1MDB dan mengarahkan supaya tiada tindakan lanjut perlu diambil,” katanya.

Ia berkata IP dikembalikan kepada Bank Negara pada 11 September lalu dan keputusan itu dimaklumkan kepada Bank Negara pada hari yang sama.

Pada 1 Oktober lalu, Bank Negara memohon menerusi surat kepada Jabatan Peguam Negara supaya keputusan itu dikaji semula.

“Setelah mempertimbangkan permohonan itu dan pada hakikat tiada sebarang bukti baharu, Peguam Negara memutuskan untuk mengekalkan keputusan yang dibuat sebelum ini,” menurut kenyataan itu.
Kenyataan itu berkata, laporan yang disiarkan sehingga hari ini bahawa IP masih berada dengan Jabatan Peguam Negara dan perbincangan sedang berjalan (dengan Bank Negara) adalah “tidak tepat dan tidak benar.”

Jabatan Peguam Negara berkata, Pasukan Petugas bagi menyiasat 1MDB tidak pernah dibubarkan dan ia tidak pernah membuat apa-apa kenyataan yang bermaksud sedemikian.

“Siasatan yang dijalankan oleh agensi masing-masing tidak pernah pada bila-bila masa dihentikan atau dihalang,” katanya.

“Peguam Negara telah sentiasa memantau dan memberi arahan kepada agensi-agensi berkaitan apabila sahaja siasatan telah dirujuk kepada Jabatan Peguam Negara termasuk arahan untuk mempercepatkan siasatan.

“Setakat hari ini, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih belum selesai siasatan mereka berikutan penyataan beberapa saksi penting masih belum dirakamkan,” kata kenyataan itu.

– Bernama

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers