Muhyiddin beri kenyataan mengelirukan – 1MDB

Muhyiddin beri kenyataan mengelirukan – 1MDB
Walaupun 1MDB berulang kali memberikan penjelasan tetapi beberapa ahli politik dan bekas ahli politik tetap mencanag maklumat separuh benar dengan niat mensabotaj

Dakwaan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyifatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai sarat hutang, mengelirukan.

Dalam kenyataannya, syarikat pelaburan itu menegaskan Muhyiddin sebagai bekas anggota Kabinet sememangnya tahu bahawa nilai aset 1MDB adalah melebihi hutangnya.

“Muhyiddin amat sedar tentang struktur modal 1MDB ketika beliau menjadi anggota Kabinet. Dengan RM1 juta dalam bentuk ekuiti yang disediakan oleh pegangan saham iaitu Kementerian Kewangan, 1MDB menjana modal di pasaran yang merupakan hutang kepada akaun syarikat,” petik kenyataan itu.

Ia juga kesal kerana berulang kali penjelasan mengenai 1MDB, namun, beberapa pihak termasuk ahli politik masih mencanang maklumat separuh benar mengenai syarikat itu.

Katanya, apa yang berlaku jelas membuktikan ia sebagai satu serangan yang disengajakan dengan mempunyai motif politik bagi mensabotaj pelan rasionalisasi yang sedang berjalan sekarang.
“Ia turut melibatkan rancangan tawaran awam permulaan (IPO) dalam bidang jana kuasa sebelum ini,” tambahnya

Jelas kenyataan itu lagi, banyak perniagaan di Malaysia dan di luar negara telah menggunakan hutang untuk membina dasar aset mereka dengan berjaya.

Katanya, walaupun berdepan dengan cabaran semasa, 1MDB tetap yakin untuk menjana lebihan nilai untuk melangkah maju bersama pelan rasionalisasi.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers