BN gagal tarik minat golongan muda-KJ

BN gagal tarik minat golongan muda-KJ
Kebanyakan pengundi muda masa ini masih tidak berani untuk membuat keputusan dan merupakan pengundi kali pertama

Pemuda Barisan Nasional (BN) dan UMNO masih tidak mampu menarik minat golongan muda untuk menyertai parti itu bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin mendakwa, antara sebab utamanya kerana kebanyakan mereka masih tidak berani untuk membuat keputusan.

“Daripada penilaian pemuda UMNO dan BN, kumpulan pengundi muda berada atas pagar. Ini maksudnya mereka belum lagi buat apa-apa keputusan.

“Ada dalam kalangan mereka mengundi buat kali pertama dalam pilihan raya akan datang,” katanya yang bersetuju dengan kajian Ilham Centre mengenai tidak ada mana-mana parti politik yang berani mendakwa mendapat sokong pengundi muda.

Khairy berkata demikian selepas merasmikan Mesyuarat Penyelarasan Transformasi PLKN di Wisma Pertahanan, Kementerian Pertahanan Jalan Padang Tembak.

Tambah Khairy, Pemuda BN dan UMNO juga telah membuat kajian dan hasilnya sama seperti yang dibuat Ilham Centre.

Sehubungan itu, Pemuda BN dan UMNO sudah bersiap sedia dan mengakui sudah mengatur strategi tersendiri untuk menarik minat golongan muda menyertai mereka dalam pilihan raya akan datang.

Sebelum ini Ketua Pegawai Eksekutif Ilham Centre, Hishammuddin Bakar mendakwa sehingga kini, tiada mana-mana parti politik berani mendakwa mendapat sokongan blok pengundi muda.

Hishammuddin Bakar berkata pengundi muda dianggap mampu menentukan prestasi parti politik dalam PRU14.

“Menariknya di sini, mana-mana partipun tidak berani mendakwa mereka mempunyai sokongan pengundi muda,” katanya

Hishammudin Bekar menambah pengundi muda yang pertama kali mengundi, mempunyai penilaian yang lebih luas.

“Ini dikatakan pengundi terapung di mana kita tak tahu arah tuju apungan tersebut. Ini kerana mereka mengundi atas dasar rasional, mereka tidak lagi mengundi atas dasar kekuatan parti. Mereka menilai segmen lebih besar seperti isu, sentimen dan persepsi.

“Ruang untuk pengundi muda masih terbuka luas dan ia kini bergantung kepada strategi parti politik bagi menjuarai persepsi kelompok ini,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers