Tiada kenaikkan proses MyKad

Tiada kenaikkan proses MyKad
Bayaran bagi memproses MyKad masih kekal RM10 bukan
RM50 seperti yang didakwa di laman sosial.

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menafikan pihaknya menaikkan bayaran proses MyKad daripada RM10 kepada RM50 seperti yang tersebar di media sosial.

Menerusi kenyataan yang dimuat naik dalam laman sesawang rasminya, JPN menyatakan maklumat yang tersebar itu adalah tidak benar.

“Ingin ditegaskan bahawa sebarang penyiaran maklumat berkaitan kad pengenalan atau hal ehwal berkaitan jabatan ini hanya boleh disahkan oleh Ketua Pengarah Pendaftaran Negara dan Pegawai yang dilantik sahaja.

“Sehingga kini tiada sebarang perubahan bayaran dikenakan ke atas permohonan MyKad,” kata kenyataan itu.

Dalam kenyataan sama, JPN memaklumkan penukaran MyKad adalah digalakkan namun ia bukanlah diwajibkan dan MyKad sedia ada juga masih sah diguna pakai.

Sehubungan itu, JPN mengharapkan kerjasama orang ramai untuk tidak mempercayai sumber berita dari laman sosial atau media tidak rasmi bagi mengelakkan sebarang kekeliruan.

Sebarang maklumat yang berkaitan dengan JPN, orang awam dinasihatkan untuk melayari laman web rasmi JPN di www.jpn.gov.my atau menghubungi Pejabat Perkhidmatan Pelanggan JPN di talian 03 8880 7077 atau e-mel ke pro@jpn.gov.my.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers