Cecair Vape bahaya – Pakar

Cecair Vape bahaya – Pakar
Ia lebih membimbangkan apabila penjual membancuh sendiri cecair
mengikut permintaan pelanggan tanpa mengetahui isi kandungannya.

Penggunaan rokok elektronik atau vape adalah merbahaya disebabkan nikotin yang terkandung dalam cecairnya, kata pakar Psikiatri dan Pakar Berhenti Merokok di Pusat Pakar Universiti Malaya, Dr Amer Siddiq Amer.

Beliau berkata, ia lebih membimbangkan apabila penjual membancuh sendiri cecair mengikut permintaan pelanggan tanpa mengetahui isi kandungannya.

“Belum ada bukti mengatakan vape selamat digunakan dan kita risau apabila penjual membancuh cecair tersebut tanpa pengetahuan akan memberi kesan kesihatan kepada pengguna,” katanya kepada pemberita pada Persidangan Antarabangsa Mengenai Pencegahan dan Rawatan 2015 (ICAPT 2015) pada Sabtu, lapor Bernama.

Katanya, penguatkuasaan undang-undang terhadap penggunaan rokok elektronik tersebut adalah perlu untuk mengelak orang ramai terutama remaja memulakan tabiat merokok.

Dr Amer Siddiq berkata, walaupun ramai menganggap vape membantu perokok tegar untuk berhenti merokok, namun kepelbagaian warna dan rasa juga menarik golongan bukan perokok untuk mencubanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers