Nurul Izzah minta bantuan AS bebaskan Anwar

Nurul Izzah minta bantuan AS bebaskan Anwar
Dia meminta Amerika Syarikat 'menuntut pembebasan Anwar sebagai
tahanan politik' atau sekurang-kurangnya membolehkan Anwar menjalani pembedahan.

Nurul Izzah yang melawat Amerika Syarikat baru-baru ini menggesa kerajaan Amerika Syarikat meletakkan tekanan terhadap kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya membebaskan bapanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Nurul Izzah ketika ditemubual media di Washington berkata, Amerika Syarikat sepatutnya ‘menuntut pembebasan Anwar sebagai tahanan politik’ atau sekurang-kurangnya membolehkannya menjalani pembedahan.

Dia berkata, bapanya mengalami kecederaan pada bahunya yang menjadi semakin teruk akibat tidak mendapat rawatan segera yang kini turut memberi kesan terhadap tulang belakangnya.

Katanya, Anwar memerlukan pembedahan mikro atau mendapat penggantian bahu- seperti yang disarankan pakar-pakar perubatan.

Anwar dipenjara lima tahun sejak Februari lalu atas tuduhan liwat. Dia menafikan tuduhan terhadapnya yang didakwa konspirasi kerajaan Najib untuk menjatuhkan pembangkang dan menamatkan kerjaya politiknya.

Nurul Izzah berkata, amat penting untuk memastikan Najib tidak menggunakan lawatan yang bakal diadakan Presiden Barack Obama pada persidangan Asia-Pasifik untuk kepentingan politiknya.

Selain itu, Nurul Izzah berkata, tiada asas untuk polis Malaysia melancarkan siasatan terhadapnya berhubung dakwaan pembabitannya membeli maklumat curi berkenaan dana pelaburan 1MDB.

“Dakwaan itu sekadar usaha untuk mencemarkan nama dan kepercayaan terhadap saya seterusnya menutup fakta bahawa AS$700 juta masuk ke poket Najib manakala AS$650 juta dikeluarkan dan sehingga kini tidak diketahui apa terjadi kepada wang itu,” katanya.

Nurul Izzah dijadualkan pulang ke Malaysia hari ini (Ahad)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers