PKR ramal PRN Sarawak bukan tahun ini

PKR ramal PRN Sarawak bukan tahun ini
Adenan dilihat perlu selesaikan isu tertunggak dengan Kerajaan Persekutuan
walaupun sokongan ke atas kepimpinannya meningkat.

Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-11 (PRN11) dijangka tidak akan dibuat dalam tempoh terdekat meskipun sokongan pelbagai pihak terhadap Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem berada pada tahap tinggi.

Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian berpendapat November terlalu singkat bagi Ketua Menteri untuk membuat persiapan menghadapi pilihan raya kerana beliau masih sibuk dengan bajet Sarawak yang akan ‘dirumuskan’ hanya selepas beliau ‘mengkaji’ bajet negara.

Menurutnya banyak tuntutan yang dibuat kerajaan negeri kepada Kerajaan Persekutuan sedang dinantikan respons, dan tuntutan ini akan membolehkan Adenan memperoleh sokongan hebat, seluruh rakyat juga menunggu hasil bakal diperoleh negeri daripada pembentangan bajet persekutuan.

“Dari segi wang mungkin ia bukan keutamaan, namun dari segi moral, mungkin rakyat Sarawak ingin melihat hasil tuntutan Adenan terhadap isu-isu seperti royalti minyak supaya dinaikkan daripada lima peratus kepada 20 peratus, di samping tuntutan pemerkasaan lebih besar dalam pelbagai bidang seperti
pendidikan, infrastruktur dan pelancongan, katanya yang dipetik daripada Bernama.

Menurutnya, sokongan padu rakyat kepada Adenan lebih bersifat peribadi kerana hakikatnya, perpecahan dalam kalangan parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak masih tidak nampak jalan penyelesaian.

Ia merujuk kepada perpecahan dalam Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP), yang menyaksikan kewujudan Parti Rakyat Bersatu (UPP) dan Parti Tenaga Rakyat Sarawak (Teras) yang “mesra Barisan Nasional”.

Dalam Dewan Undangan Negeri Sarawak, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) memiliki 35 kerusi, SUPP enam, Parti Rakyat Sarawak (PRS) lapan, SPDP enam, DAP 12, PKR tiga, dan Bebas satu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers