Dato’ Sharifah Aini Sering Berkongsi Nasihat

Dato’ Sharifah Aini Sering Berkongsi Nasihat


Kehilangannya amat dirasai. Mana tidaknya, beliau ibarat sebutir permata di dalam industri seni tanahair. Suaranya yang lunak telah menghiburkan begitu banyak telinga. Tak kurang juga, nasihat yang tak putus-putus dikongsi di laman sosial Facebook, pastinya telah menenangkan banyak hati. Mengharumkan nama negara apabila meraih pelbagai kejayaan di dalam dan luar negara. Itulah Dato' Sharifah Aini binti Syed Jaafar yang disayangi seluruh rakyat Malaysia. 

Menghembuskan nafas terakhir sekitar jam 1.26 pagi tadi (Sabtu) akibat fibrosis paru-paru, buat pelantun lagu ‘Hapuslah Airmata Mu’ ini yang lebih mesra disapa dengan panggilan Kak Pah, pemergiannya seperti sudah dijangka olehnya.

Perkara ini boleh dijelaskan menerusi penulisan Kak Pah di Facebooknya setelah beliau dikejarkan ke hospital akibat penyakit H1N1 Influanza dan Pneumonia (radang paru-paru) sekitar bulan Mei. Dalam penulisan tersebut, Kak Pah menjelaskan beliau redha jika dijemput Yang Maha Esa dan mengharapkan doa daripada peminat semoga usia beliau berakhir dengan Husnul Khotimah. 

Dato’ Sharifah Aini Sering Berkongsi Nasihat


Meninggal dunia pada usia 61 tahun, Biduanita ini sudah menderita penyakit fibrosis paru-paru sejak dua tahun lalu. Namun beliau sentiasa tabah dan bertahan melawan penyakitnya agar beliau masih boleh terus menyampaikan dakwah menerusi Facebook sebagai bekalan akhirat.

Nasihat Kak Pah, jika beliau sudah pergi, gunakanlah laman sosial Facebooknya ke arah kebaikan untuk menjaga silaturrahim dan saling mengingati.

Dato’ Sharifah Aini Sering Berkongsi Nasihat


Mengimbas kembali kejayaan yang diraih oleh wanita ini, Kak Pah pernah menerima pelbagai anugerah termasuk Anugerah Penghibur Terbaik (Anugerah Sri Angkasa 1972-1977), Anugerah Penghibur Wanita Popular 1970-1976, 1979 (Persatuan Pencipta Lagu, Penyanyi Dan Penghibur Tanah Air), Anugerah Aktres Terbaik (Hapuslah Airmatamu-Festival Filem Asia Pasifik 1977), Anugerah Seri Wirama (Anugerah Industri Muzik 2000), Anugerah Biduanita Sepanjang Zaman (Darjah Kebesaran Sultanah Kedah), Anugerah Emas Era (Anugerah Era 2002), Anugerah Khas Bintang Popular (Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2003), Anugerah Tertinggi Biduanita Negara (Anugerah Kecapi 2006). 

Malah, Kak Pah merupakan satu-satunya penyanyi yang menyambung legasi Allahyarhamah Puan Sri Saloma apabila beliau memegang gelaran Biduanita Negara. 
Peranannya sebagai seorang ibu juga sangat membanggakan. Sejuk perut wanita ini mengandungkan anak tunggalnya, Aliff Omar yang masih menuntut ilmu agama dan tahfiz Quran di Madinah. Aliff jugalah yang mengimamkan solat jenazah Kak Pah dan menguruskan hal-hal pengebumian.

Pastinya kehilangan wanita hebat ini meninggalkan kesan yang sangat mendalam pada setiap hati yang mengenali wanita ini secara peribadi mahupun tidak. Semoga roh Allahyarhamah tergolong di kalangan orang-orang yang beriman dan sentiasa dicucuri rahmat.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers