Jangan Pandang Belakang Boleh? Parodi Pertama Diterbitkan Mig

Jangan Pandang Belakang Boleh? Parodi Pertama Diterbitkan Mig

Jangan Pandang Belakang Boleh? Parodi Pertama Diterbitkan Mig

Tajuk: Jangan Pandang Belakang Boleh?

Klasifikasi: P13 Genre: Komedi/Seram

Tarikh Tayangan: 30 Januari 2014

Bahasa: Malay Pengedar: METROWEALTH

Pengarah: Ismail Bob Hashim

Pelakon: Zalif Sidek, Adiba Yunus

Imbasan Awal

Filem parodi pertama dihasilkan di negara ini Jangan Pandang Belakang Boleh? telah diinspirasikan daripada film seram arahan Ahmad Idham, filem Jangan Pandang Belakang.

Kali ini, filem berunsur komedi seram ini diarahkan oleh Ismail Bob Hashim dibarisi kebanyakan pelakon baru meningkat naik seperti Zalif Sidek, Adiba Yunus, Shima Anuar, Epy Kodiang, Ruminah Sidek dan dan ramai lagi ini.

Walaupun 90 peratus adegan dikekalkan, filem ini menerapkan genre komedi dimana ia mengisahkan tentang teman wanita Dharma, Rose yang telah meninggal dunia secara tiba-tiba mati dan didapati akibat bunuh diri.

Ulasan Penulis

Ulasan ringkas cukup memberikan gambaran tentang filem parodi pertama MIG dan buat si tuan pengarah Jangan Pandang Belakang Boleh? Inspirasi filem lakonan Pierre Andre yang diarahkan Ahmad Idham, Jangan Pandang Belakang meninggalkan penonton dengan pelbagai babak yang menyeramkan itu tetapi telah disuntik dengan elemen komedi agar mengurangkan tekanan dan elemen suspen yang terkenal oleh filem terdahulunya.

Daripada segi watak dan lakonan, Zalif yang dipertanggungjawabkan watak lelaki lembut berjaya dibawanya dengan selesa tanpa berlebihan atau terlalu mengawal.

Begitu juga dengan Shima Anuar yang mampu untuk mengawal adegan dan tidak nampak kekok.

Boleh dikatakan filem in boleh dianggap berjaya menghiburkan dengan makanan selalu yang digabungkan yang boleh beli nasi.

Sinopsis Filem

Jangan Pandang Belakang Boleh? mengisahkan tentang teman wanita Dharma (Zalif Sidek), Rose (Adibah Yunos) telah meninggal dunia secara tiba-tiba.

Rose dipercayai mati akibat bunuh diri tetapi Dharma dan kembar Rose, Seri (Shima Anuar) tidak percaya Rose akan membunuh diri. Oleh itu, Dharma dan Seri cuba mencari punca kematian Rose.

Namun ketika pencarian itu, Dharma sering diganggu dengan benda-benda mistik.

Ini menyebabkan Dharma tidak keruan dan terganggu segala aktiviti harian serta kehidupannya tidak terurus. Dharma mengadu tentang gangguan yang sering dihadapinya kepada Seri dan rakan sepejabat juga sahabat karibnya, Indra (Epy Kodiang) tetapi mereka tidak mempercayainya.

Akhirnya, Dharma memilih untuk pulang ke kampung bagi menenangkan dirinya.

Walau bagaimanapun, dirinya tetap diganggu walaupun sudah berada di kampung. Siapakah makhluk yang sering mengganggu dirinya?

Dapatkah Dharma dan Seri mencari punca sebenar kematian Rose? Adakah Dharma berjaya melepaskan diri dari gangguan yang sering menghantui dirinya? Nantikan kesudahannya di dalam filem komedi seram "Jangan Pandang Belakang Boleh?" di pawagam pada 31 Januari 2014.

Comments

  1. Replies
    1. a'aa, tapi tak seram maner pun hehehee hantu kena baling kat kepala kekekee

      Delete

Post a Comment

Follow My Twitter http://twitter.com/iskandarX @iskandarX
Follow My Facebook http://facebook.ocm/iskandarX
Follow My Blog http://feeds.feedburner.com/IskandarxSociety-MakeMoneyOnlineIskandarxStylo
Follow Me on Google ++ https://plus.google.com/u/0/102871867053782912924
Jika Artikel ini Memuaskan Hati Anda, Sila Tulis Review Untuk Kami di: http://www.alexa.com/write/review/iskandarx.com.my

Please Use Proper Words To Comment. Do not put your site or any url link inside comment box please or I will remove the comment.


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers