Sabah nafi terbabit dengan penjualan tanah luar bandar

Sabah nafi terbabit dengan penjualan tanah luar bandar
Ketua Menteri Sabah berikrar akan mengambil tindakan kepada ejen yang menjual beribu tanah penduduk luar bandar di negeri itu

Terdapat pihak tertentu dikatakan cuba memanipulasi penduduk luar bandar supaya menjual tanah mereka kepada orang luar di Sabah.

Dalam kenyataan kerasnya, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman menafikan pihaknya terbabit dan menegaskan mereka yang berkenaan tidak akan terlepas.

“Itu bohong, saya tahu ada yang jadi ejen dan (memanipulasi dan) menjual tanah-tanah orang kampung ini, mereka pungut tandatangan kemudian jual beribu ekar tanah,” katanya dalam sesi penggulungan pada persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah.

Ketua Menteri berkata demikian bagi menjawab kenyataan Datuk James Ratib (PKR-Sugut) mengenai tanah yang dijual kepada orang luar terutamanya di kawasan Sugut.

Musa berkata, kerajaan Sabah semasa di bawah pemerintahan Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) dan Parti Bersatu Sabah (PBS) sebelum ini telah memberikan tanah kepada banyak penduduk luar bandar tetapi kemudian tanah itu dijual kepada pihak luar dan kerajaan disalah erti dalam hal berkenaan.

“Beratus ribu ekar diberi kepada orang kampung tetapi sebaik sahaja tanah itu diberikan, mereka jual kepada orang luar,” katanya.

Bagi mengawal penjualan tanah luar bandar daripada terus berleluasa, katanya kerajaan negeri telah mewujudkan geran komunal.

Beliau berkata geran komunal ini akan terus diberi kepada penduduk asal di luar bandar yang tidak memiliki tanah termasuk penduduk miskin tegar dan syarat dikenakan pada geran komunal itu mencegah mereka daripada menjual tanah itu.

Geran komunal diwujudkan sebagai usaha kerajaan membasmi kemiskinan serta menaik taraf hidup penduduk luar bandar.

– Bernama


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers