Kos cari MH370 meningkat kerana tiada dana kecemasan – Nasruddin

Kos cari MH370 meningkat kerana tiada dana kecemasan – Nasruddin
Laporan Ketua Audit Negara menunjukkan perbelanjaan jabatan dan kementerian yang melebihi peruntukan yang diluluskan telah memaksa agar diberi peruntukan tambahan.

Ketiadaan dana kecemasan yang sepatutnya diuruskan dengan baik oleh kerajaan menjadi punca pembiayaan kos mencari dan menyelamat pesawat MH370 dan MH17 meningkat.

Ketua Penerangan Pas Pusat, Nasruddin Hassan At-Tantawi berkata, peruntukan tambahan kepada Kementerian Luar berhubung perkara itu hanya menyebabkan peningkatan hutang negara.

Beliau yang merujuk perkara berkenaan menerusi laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini berkata, perbelanjaan jabatan dan kementerian yang melebihi peruntukan yang diluluskan telah memaksa diberi peruntukan tambahan.

“Ia ditunjukkan seperti Kementerian Luar Negeri yang terpaksa memohon peruntukan tambahan bagi menanggung kos mencari dan menyelamat MH370 dan MH17,” katanya menerusi kenyataan di Facebook pada Khamis.

Dalam perkembangan lain, Nasrudin mendakwa, analisis audit juga mendapati, kelemahan pengurusan dalam perbelanjaan pembangunan negara adalah disebabkan kelewatan pelaksanaan projek, tiada kelulusan penyelarasan akhir harga projek dan bayaran kurang daripada anggaran keperluan semasa.

Katanya, semua itu membuktikan kegagalan pengurusan kewangan kerajaan saban tahun.

“Lebih malang lagi apabila kerajaan mengenakan langkah konsolidasi fiskal dengan memperkenalkan pula GST bagi menampung pendapatan negara disebabkan keborosan dan kelompongan dalam pengurusan kewangan yang dijana sendiri oleh kerajaan,” ujarnya.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers