Isu sekolah vernakular:KPM tiada kuasa ambil tindakan pada pemimpin politik

Isu sekolah vernakular:KPM tiada kuasa ambil tindakan pada pemimpin politik
Hanya kepimpinan parti politik sahaja yang boleh mengambil tindakan terhadap ahli politik dan bukannya kementerian

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana pemimpin parti politik yang meminta agar sekolah vernakular dihapuskan.

Timbalan Menteri Pendidikan, Chong Sin Woon berkata, kewujudan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) juga tidak menjadi batu penghalang kepada perpaduan negara.

“Tindakan yang diambil terhadap mana-mana pemimpin parti politik itu terpulang kepada kepimpinan parti politik. Bukan dari kementerian.

“Kewujudan SJKC yang dikatakan jadi batu penghalang kepada perpaduan negara juga tidak betul sebab hingga hari ini lebih kurang 15 peratus murid SJKC adalah bukan dari masyarakat Cina. Ia menunjukkan bahawa ia jadi pilihan lain,” katanya.

Mengulas lanjut, isu SJKC itu tidak akan menjadi besar sekiranya sesetengah pihak tidak melaga-lagakan perkara berkenaan sekaligus menghalang perpaduan negara.

“Kalau kita tidak melaga-lagakan isu ini, maka ia tidak akan jadi isu sebagai batu penghalang kepada perpaduan negara,” ujarnya.

Sin Woon berkata demikian menjawab pertanyaan ahli Parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye yang bertanyakan, apakah pendirian ahli Parlimen dari Barisan Nasional (BN) mengenai sekolah vernakular.

“Ramai ahli yang berhormat dari sekolah vernakular. Memandangkan pendirian BN itu, apakah tindakan kerajaan terhadap mereka khususnya pimpinan UMNO dalam 16 September yang secara terang meminta sekolah vernakular dihapuskan?” soal Boon Chye.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers