MKN bakal awasi ancaman keselamatan Google Map dan Waze

MKN bakal awasi ancaman keselamatan Google Map dan Waze
Sim Tze Tzin mempersoal jika terdapat sebarang kajian dan pengharaman yang dilakukan oleh pihak kerajaan tentang aplikasi yang kemungkinan boleh digunakan untuk mengintip danmengancam keselamatan negara.

Kerajaan akan mengkaji kemungkinan ancaman aspek keselamatan dan privasi dari aplikasi Google Map dan Waze melalui Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari berkata demikian ekoran kebimbangan yang disuarakan oleh ahli-ahli Parlimen mengenai ancaman anasir luar menggunakan aplikasi internet dan telefon pintar.

“Pihak kementerian melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sememangnya terlibat sama dalam menasihat perkara-perkara yang berkaitan komunikasi.

“Jika Yang Berhormat (YB) rasa perkara ini perlu ditangani, maka MKN wajar melihat perkara ini secara keseluruhan,” katanya sewaktu menjawab pertanyaan lisan Ahli Parlimen Tenom, Datuk Raime Unggi di Dewan Rakyat pada Khamis.

Sebelum itu, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim menyuarakan kebimbangan mengenai dua aplikasi popular yang sering digunakan oleh rakyat Malaysia ini.

“Malaysia sebuah negara merdeka, sejauh mana peruntukkan undang-undang sedia ada dapat membendung kebocoran maklumat?” soalnya.

Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin turut menyuarakan kebimbangan yang sama dengan mempersoal jika terdapat sebarang kajian dan pengharaman yang dilakukan oleh pihak kerajaan tentang aplikasi yang kemungkinan boleh digunakan untuk mengintip dan mengancam keselamatan negara.

Menjelaskan perkara itu, Jailani yang juga merupakan Ahli Parlimen Hulu Terengganu menerangkan penggunaan aplikasi seperti Waze dan Google Map tertakluk kepada polisi privasi di antara pemberi perkhidmatan dan pengguna.

“Tidak ada sebarang perjanjian di antara Google dan Malaysia, tetapi isu sebenar adalah pada para pengguna gemar berkongsi data peribadi di internet, sekaligus mendorong kepada salah guna.

“Tidak boleh salahkan kerajaan semata-mata. Pengguna internet harus bijak malah ibu bapa kena pantau penggunaan internet anak-anak,” katanya lagi.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers