Belanjawan Alternatif 2016 fokus Sabah dan Sarawak

Belanjawan Alternatif 2016 fokus Sabah dan Sarawak
Pendekatan itu diambil bagi mengurangkan jurang pendapatannya dengan Semenanjung Malaysia

Pakatan Harapan akan membentangkan Belanjawan Alternatif 2016 dengan memberi tumpuan kepada pembangunan Sabah dan Sarawak.

Pendekatan itu diambil bagi mengurangkan jurang pendapatannya dengan Semenanjung Malaysia.
Perinciannya akan dibuat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Mohamad Sabu.

Ahli Parllimen Petaling Jaya Utara (PJU) Tony Pua berkata, belanjawan alternatif itu memperbanyakkan peluang pelaburan di Sabah dan Sarawak sebagai usaha untuk meingkatkan taraf hidup penduduk di sana.

“Kita tengok mereka terpinggir dari segi peluang pekerjaan dan ekonomi. Kita mahu lebih banyak pelaburan ke sana untuk meningkatkan taraf hidup rakyat,” katanya.

Mengulas perkara yang sama, Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen pula menyatakan bahawa Pakatan Harapan mencadangkan pendekatan berdisiplin bagi belanjawan negara dan secara umumnya tidak mencadangkan agar pakej ransangan digunakan pada tahun hadapan.

“Fokus kami juga untuk mengurangkan ketirisan dan aktiviti rasuah.

Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor, Dr Fahmi Ngah pula berkata belanjawan alternatif pembangkang turut menyentuh mengenai keupayaan dan ketidaktentuan ekonomi yang melanda negara ekoran kelesuan ekonomi China.

“Langkah-langkah untuk menangani masalah tersebut adalah kita harus berbelanja lebih baik dan menumpukan usaha bidang ekonomi baru selain membina ketahanan yang lebih baik,” katanya.

Perbentangan belanjawan itu juga dua hari lebih awal daripada yang akan dibentangkan oleh kerajaan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers