Guna dana RM2.6 bilion untuk tampung kenaikan tol

Guna dana RM2.6 bilion untuk tampung kenaikan tol
Dana yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri jauh daripada mencukupi untuk menampung kesan kenaikan kadar tol.

Dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak boleh digunakan untuk menampung kenaikan kos.

Cadangan itu dibuat Timbalan Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (Amanah), Muhammad Faiz Fadzil yang perbandangan, jumlah berkenaan jauh melebihi kos yang terpaksa ditanggung kerajaan kepada pemegang konsesi lebuhraya.

“Pagi tadi Datuk Wahid berkata bahawa kerajaan perlu membayar RM510 juta kalau tak menaikkan harga tol dan jika dibandingkan dengan RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Perdana Menteri, RM510 juta itu dapat ditampung.

“Kami mendesak agar kenaikan harga tol ini dikaji semula dan segala perjanjian dengan konsesi lebuh raya dikaji semula demi kebajikan dan kepentingan rakyat,” katanya dalam sidang media di luar perkarangan Istana Negara.

Jelasnya lagi, kadar baru yang berkuatkuasa hari ini menambahkan lagi beban sedia ada yang ditanggung rakyat.

“Saya percaya kutipan tol ini amat tinggi dan tiada keperluan untuk kenaikan dibuat walaupun ada perjanjian dimeterai antara kerajaan dengan konsesi . Social duty perlu dibuat oleh konsesi, mereka telah dapat keuntungan yang banyak dan ia adalah facilities untuk rakyat dan kerajaan perlu ambil peduli hal ini,” jelasnya dengan nada kesal.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers