Laporan nahas MH17 berat sebelah -Duta Rusia

Laporan nahas MH17 berat sebelah -Duta Rusia
Rusia turut menafikan bahawa pesawat Malaysia Airlines Penerbangan MH17 ditembak oleh peluru berpandu BUK buatan Rusia.

Rusia kecewa dengan laporan Lembaga Keselamatan Belanda berhubung nahas MH17, yang disifatkannya sebagai berat sebelah.

Kekesalan itu disuarakan dutanya ke Kuala Lumpur, Valery N Yermolov.

Beliau menegaskkan peluru berpandu BUK yang dikatakan buatan republik itu tidak lagi digunakan Rusia dan ia telah dimusnahkan sejak 2011.

“Laporan Lembaga Keselamatan Belanda menyatakan peluru berpandu BUK dicipta pada tahun 1986 semasa perang saudara dengan pihak Kesatuan Soviet dan selepas pengisytiharan kemerdekaan, ia mempunyai jaminan selama 25 tahun.

“Peluru berpandu BUK telah dihapuskan oleh tentera Rusia, tetapi, pihak kami mendapat tahu bahawa (tentera) Ukraine masih memiliki 520 biji peluru berpandu jenis itu dan masih digunakan hingga kini,” katanya dalam satu sidang media di Kedutaan Rusia pada Khamis.

Menerusi laporan pasukan penyiasat yang diterajui oleh negara Belanda, peluru yang menembak jatuh pesawat MH17 yang mengorbankan 298 nyawa anak kapal dan penumpang di atas ruang utara Ukraine merupakan peluru berpandu jenis 9N314M.

Mengulas lanjut, Yermalov turut menyatakan negara bekas Republik Kesatuan Soviet termasuk negara perikatan NATO seperti Greece turut memiliki peluru berpandu BUK.

“Ini bermakna peluru berpandu BUK itu bukan sahaja dimiliki oleh Rusia tetapi turut dimiliki oleh negara bekas Kesatuan Soviet yang lain,” ujarnya.

Valery juga mengesahkan peluru berpandu milik Rusia tidak akan menyebabkan serpihan letupan paten kupu-kupu seperti yang dijumpai pada badan pesawat MH17.

“Peluru berpandu kita hanya mengandungi serpihan melintang dan serpihan dijumpai di badan pesawat MH17 pula sejenis peluru digunakan dengan meluas oleh puak pemisah yang lain,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers