Amanah desak kerajaan tubuh RCI siasat 1MDB

Amanah desak kerajaan tubuh RCI siasat 1MDB
Penubuhan Suruhanjaya Diraja itu penting kerana siasatan yang dibuat oleh pihak berkuasa sebelum ini tidak mendatangkan sebarang hasil.

Kerajaan didesak supaya menubuhkan sebuah Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi menyiasat skandal syarikat milik negara, 1MDB.

Timbalan Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (Amanah), Muhammad Faiz Fadzil mendakwa cadangan itu dibuat selepas siasatan yang dilakukan oleh pihak berkuasa sebelum ini tidak mendatangkan sebarang hasil.

Menurutnya lagi, dengan adanya RCI itu nanti, siasatan terhadap skandal yang mendapat perhatian masyarakat dunia itu akan menjadi telus.

“Kami percaya penubuhan RCI ini amat penting untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap negara.

“Kami juga memohon pertimbangan Majlis Raja-Raja Melayu untuk menasihatkan Perdana Menteri supaya meletakkan jawatan dengan segera,” katanya.

Muhammad Faiz berkata demikian kepada pemberita selepas menghantar memorandum (MOU) kepada Pegawai Tadbir Kanan Istana Negara, Zainaldin Mohd Noor.

Dalam pada itu dia berkata, desakan supaya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meletakkan jawatan dibuat agar siasatan itu turut dapat dijalankan dengan bebas.

“Ini kerana beliau (Najib) terlibat secara langsung sebagai Menteri Kewangan dan Pengerusi 1MDB. Saya percaya peletakan jawatannya sebagai Perdana Menteri amat penting.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers