Ahli UMNO perlu bangkit menentang penyelewengan – Muhyiddin

Ahli UMNO perlu bangkit menentang penyelewengan – Muhyiddin
Beliau tidak mahu ahli UMNO berdiam diri dan bersekongkol dengan petualang negara.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru ahli parti itu supaya tidak membiarkan jiwa perjuangan yang mengalir dalam darah dibeli dengan harga murah.

Beliau berkata, setiap pejuang UMNO bertanggungjawab untuk bangkit menentang penyelewengan dan perompakan harta negara oleh pihak-pihak tertentu.

“(Menentang penyelewengan harta negara) Barulah UMNO akan disegani dan dihormati oleh rakyat seluruhnya dan diberkati perjuangannya oleh Allah S.W.T,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Beliau merujuk kepada tindakan kerajaan menahan dan mendakwa bekas Naib Ketua UMNO, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan peguamnya Matthias Chang yang didakwa di mahkamah kerana cuba mensabotaj ekonomi negara.

Muhyiddin berkata, adakah 1MDB terlalu kebal sehingga pihak yang mengkritik dan membuat laporan terhadapnya didakwa di mahkamah.

“Seorang yang berfikiran waras pastinya akan bertanya siapakah yang sebenarnya mensabotaj sistem perbankan dan perkhidmatan kewangan negara?

“Orang yang membuat laporan kepada pihak berkuasa supaya menyiasat dakwaan salah laku 1MDB atau orang yang mengakibatkan berbillion Ringgit wang rakyat dalam 1MDB lesap?

“Apakah pemimpin UMNO harus berdiam diri dalam hal ini dan bersekongkol dengan para petualang?,” soalnya.

Dalam masa sama, bekas Timbalan Perdana Menteri itu mempertahankan pendirian yang dibuatnya bahawa Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) telah disalahgunakan terhadap Khairuddin dan Matthias.

Beliau berkata, tindakan yang dibuat oleh kedua-dua individu tersebut yang membuat laporan berkenaan dakwaan salah laku 1MDB kepada pihak-pihak berkuasa dalam dan luar negara bukan merupakan satu tindakan sabotaj di bawah Seksyen 124L Kanun Keseksaan yang membolehkan penggunaan SOSMA.

“Bukankah mereka sekadar melaksanakan tanggungjawab sebagai warganegara yang prihatin? Pendirian saya ini adalah selari dengan jaminan kerajaan ketika akta ini digubal bahawa ia tidak akan disalah gunakan untuk tujuan-tujuan lain.

“Terutamanya yang bermotifkan politik termasuk mendiamkan pengkritik dan menyekat kebebasan rakyat untuk bersuara dan memberikan pandangan. Jaminan ini adalah selaras dengan langkah transformasi politik yang diambil oleh kerajaan,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers