Kadar tol sedia ada bebani kerajaan - Abdul Wahid

Kadar tol sedia ada bebani kerajaan - Abdul Wahid
Bagi tempoh Januari hingga Oktober, kerajaan telah membayar RM510 juta susulan keputusan menangguhkan langkah itu yang sepatutnya dilaksana pada Januari lalu

Kerajaan tidak perlu menanggung pampasan tinggi untuk membayar kepada syarikat konsesi lebuh raya sebagai usaha mengekang kenaikan kadar tol.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, bagi tempoh Januari hingga Oktober, kerajaan telah membayar RM510 juta susulan keputusan menangguhkan langkah itu yang sepatutnya dilaksana pada awal tahun ini.

Jelasnya, jumlah itu lebih tinggi berbanding RM403 juta pampasan yang dibayar kepada syarikat konsesi pada tahun lepas.

“Kerana itulah kita membenarkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol,” katanya sambil menambah kenaikan itu dilakukan mengikut perjanjian konsesi yang dimeterai sebelum ini.

Beliau berkata, kenaikan itu hanya melibatkan lebuh raya dalam bandar dengan kadar kenaikan maksimum RM1.

Menurut Abdul Wahid, langkah itu membolehkan kerajaan membelanjakan sumber kewangannya untuk kepentingan rakyat seperti menyediakan kemudahan seperti sekolah dan klinik.

Dalam perkembangan lain, Abdul Wahid yakin usaha kerajaan untuk memantapkan ekonomi dan kewangan negara akan mengembalikan ringgit ke paras yang sepatutnya.

Bagaimanapun katanya, beliau tidak mahu membuat sebarang spekulasi mengenai paras mata wang negara seperti menyatakan bila ia sepatutnya berlaku.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers