ABPBH: Pencalonan awal Kategori Artis Baharu Wanita turut sengit

ABPBH: Pencalonan awal Kategori Artis Baharu Wanita turut sengit Oleh Zaidi Mohamad

zaidim@bh.com.my


KUALA LUMPUR 30 Disember 2014.Pelakon,Puteri Balqis . NSTP/Nur Adibah Ahmad Izam
KUALA LUMPUR 23 December 2014. (UNTUK YATI/RAP SHJ) Penyanyi dan pelakon, Ayda jebat. NSTP/Munira Abdul Ghani

KUALA LUMPUR: Selain kategori Artis Baharu Lelaki Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) 2014, calon kategori Artis Baharu Wanita juga jelas menampakkan persaingan sengit untuk merebut kelompok lima popular.

Calon cilik Puteri Balqis dilihat mempunyai peluang cerah untuk bolos sebagai calon top 5 jika peminatnya terus memperkasa sokongan dengan mengundinya menerusi akhbar. Balqis sangat cemerlang tahun lalu.

Baru saja memenangi kategori Pelakon Wanita Terbaik pada Anugerah Skrin (ASK) 2014 di TV3, Puteri Balqis menerusi drama yang membawa kejayaan sulung kepadanya iaitu Balqis turut menang kategori yang sama di Asian Television Award 2014.

Dia baru berusia tujuh tahun tetapi peluang yang diberikan sutradara Erma Fatima dimanfaatkan sebaik mungkin baginya menyerlahkan bakat yang ada.

Adya Jebat juga turut menonjol tahun lalu hanya menerusi drama Rindu Awak 200 %. Pernah menyertai Akademi Fantasia musim kesembilan, namanya ketika itu masih belum mekar. Kehangatan drama adaptasi novel popular ini yang bersiaran menerusi slot Akasia TV3 ternyata memberi tempias yang besar buatnya.


KUALA LUMPUR 08 August 2014. (Untuk Yanie - RAP) Pelakon, Amyra Rosli. NSTP/Halimaton Saadiah Sulaiman
KUALA LUMPUR 22 December 2014.Indah Ruhaila di sidang akhbar Anugerah Juara Lagu ke 29 di Nu Sentral. NSTP/Nik Hariff Hassan

Tidak ketinggalan Amyra Rosli juga terbang tinggi tahun 2014. Namanya hangat dek cinta yang putus tengah jalan dengan Dazrin. Beberapa nama pelakon lain seperti Amar Baharin dan Shahz Jaszle turut dikaitkan dengannya. Amyra kini hangat menerusi drama Suamiku Encik Sotong.

Indah Ruhaila juga bertuah kerana perjalanan seninya terus mendapat perhatian ramai. Siapa sangka, dia pernah menyangka perjalanan seninya selepas mengikat kontrak bersama syarikat Suria Records (SRC) dari 2006 hingga 2010 akan bernoktah begitu saja.

Tetapi lain pula jadinya selepas Indah Ruhaila menyertai Akademi Fantasia 2013. Rezekinya kian murah. Peluang Indah menyertai siri jelajah dan malam kemuncak (ABPBH) 2013 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 24 Mei lalu membuka jalan untuk Indah terus bernyawa. Lebih bermakna single dendangannya Percayalah turut mara ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu ke-29.

Sherry Alhadad dan Zulin Aziz juga dilihat mempunyai potensi untuk ke top 5 berdasarkan populariti yang diraih. Daripada hanya muncul ketika Anugerah Skrin di Stadium Malawati, Shah Alam berehat seketika untuk memberi laluan kepada iklan, Sherry dan Zulin ditawarkan stesen radio Hot FM untuk muncul dalam segmen Diva@Am Krew untuk beberapa minggu.


KUALA LUMPUR 29 June 2014. (UNTUK ZULHUSNI/BIPOP SAHAJA) Pengacara, Sherry Alhadad. NSTP/Munira Abdul Ghani
KUALA LUMPUR 10 December 2014. (UNTUK RUDY IMRAN/METRO AHAD SHJ) Pengacara dan pelakon, Zulin Aziz. NSTP/Munira Abdul Ghani

Seterusnya mereka ditampilkan sebagai hos utama Anugerah Drama Festival Kuala Lumpur (DFKL) dan bergandingan dengan Awal Ashaari untuk Melodi 2014. Kini kedua-duanya rancak menerima tawaran seni.

Aisya Hasnaa juga mempunyai bakat lakonan yang wajar diberi perhatian. Bermula sebagai penyanyi hingga pernah menghasilkan album mini, tetapi tuahnya dalam bidang nyanyian masih belum menjelma. Aisya adalah adik kepada chef selebriti, Anis Nabilah.

Artis sensasi Youtube, Elizabeth Tan juga bagai dirahmati perjalanan seninya. Single Knock Knock yang dihasilkan September lalu membuatkan popularitinya pantas meledak hanya dengan single berkenaan. Selain nyanyian, Elizabeth juga bakal muncul dalam filem Usop Wilcha Menghonjang Makhluk Muzium.


KUALA LUMPUR 16 January 2015. (Untuk Syanty Octavia - RAP) Penyanyi, Elizabeth Tan. NSTP/Halimaton Saadiah Sulaiman
KUALA LUMPUR 14 July 2014. (UNTUK YANIE/RAP SAHAJA) Penyanyi, Hanie Soraya. NSTP/Munira Abdul Ghani

Dalam dunia nyanyian, Hanie Soraya turut tampil mewarnai seni menerusi satu single berjudul Hujung Nyawa. Lagu itu ciptaan Faizal Tahir dan lirik oleh Omar K serta Mike Chan. Hanie menjadi anak didik Faizal Tahir dan menjadi artis pertama di bawah label Faithful Music milik penyanyi itu. Hanie pernah menghadiri uji bakat Mentor musim keenam tetapi ketika itu tuah belum menyebelahinya.

Fynn Jamal juga popular dengan cara tersendiri. Hanya berpaksi pada bentuk tulisan, luahan rasa dan eksperimen seni puisi juga permainan bahasa bermula dari laman 'Life Jurnal' dan kemudiannya ke blog, Myspace, Facebook, Twitter dan kini di Instagram, Fynn Jamal cukup popular di laman maya. Lagu Arjuna Betanya juga pernah mara separuh akhir Muzik Muzik 29 tahun lalu.


KUALA LUMPUR 17 November 2014. Artis Fantasia Music City (FMC), Fynn Jamal di Hotel Cititel, Kuala Lumpur. NSTP/Aziah Azmee

Anak Ratu Jazz Negara, Datuk Sheila Majid, Kayda juga mara dalam pencalonan awal kategori ini iaitu Kayda. Kayda memilih muzik hip hop dan rap biarpun dibesarkan dalam pelbagai jenis muzik.

Akhir sekali Syatilla Melvin juga tidak boleh dipandang sebelah mata. Deretan drama mahupun telefilem lakonannya seperti Esah Pajero, Lara Hati, Rindu Bertamu di Abu Dhabi, Rentas Samudera, Ariana Rose dan Aku Isterinya mengaitkannya dengan watak antagonis.

Kerjaya seninya turut memalit nama Syatilla dengan pelakon popular Shaheizy Sam.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers